vrijdag 27 november 2009

nogmaals over trefwoorden

In mijn vorige stukje (het tiende ding) schreef ik iets over trefwoorden. Daarin sprak ik me bedekt kritisch uit over de officiele standaardtrefwoordenlijst. Tientallen jaren geleden was het me al eens opgevallen dat sommige officiele trefwoorden zo onhandig gekozen waren dat je boeken die op die manier getrefwoord waren, nooit kon vinden. Daar werd ook al in deze kritische trant over gediscussieerd op de GO-cursus die ik in 1983-84 heb gevolgd. Maar om vervolgens de gebruikers maar raak te laten trefwoorden (zoals dat met het taggen van foto's op de site Flickr kan) ? Ook daar heb ik mijn twijfels bij. Dat wordt een wildgroei van jewelste waarin je niks meer kunt terugvinden. Maar het kan geen kwaad om aan de hand van die gebruikers te zien wat zij voor trefwoorden toekennen en gebruiken, en daar de verstandigste keus uit maken en die vervolgens toe te passen. In sommige gevallen kan nog een zie- of een zie ook-verwijzing worden toegepast. Anders krijg je alsnog de niet te ontwarren wildgroei. Vroeger hadden we catalogi in kaartenbakken. Dat was zeer bewerkelijk en uiterst arbeidsintensief. Tegenwoordig hebben we de catalogus in de computer. Lijkt me een stuk makkelijker om te onderhouden en uit te breiden. Met een zoeksysteem op trefwoorden kunnen we het de lezer / gebruiker veel gemakkelijker maken. De Aquabrowser schijnt daarin al heel handig te zijn. Weliswaar gebruik ik de Aquabrowser maar zeer zelden. Ik zou daar wel eens iets meer over willen weten en er eens wat meer mee willen werken.
Je hebt nu al dat internetpagina's in HTML voorzien kunnen worden van trefwoorden. Dat gebeurt tamelijk onzichtbaar ergens " onder de motorkap" van de software. Daar wordt vervolgens door allerlei zoekmachines op internet naar gekeken. Hier valt toch iets mee te doen, lijkt mij.

1 opmerking:

  1. De Aquabrowser komt verderop in de cursus nog uitgebreid aan de orde.
    Je hebt in deze blog iets meer twijfels over het taggen dan in je vorige lijkt mij.Je laatste opmerking over het onzichtbaar toevoegen van trefwoorden toevoegen "onder de motorkap" van de software is heel juist. "Computers" worden steeds slimmer en er worden dagelijks nieuwe toepassingen uitgevonden die iets nog weer makkelijker maken of beter. We moeten er om denken dat we ons zelf in de toekomst niet overbodig maken ;-) Gr. Janneke

    BeantwoordenVerwijderen