donderdag 12 november 2009

Hallo mede-bloggers,

Voor zover ik iets doe met deze 23 dingen, is dat niet veel, eerder verontrustend weinig. Het is wel aardig en interessant om te zien hoe deze "moderne" communicatiemethoden werken en het is wel goed dat wij er eens aan snuffelen, maar ik zie dit niet als iets wat grootschalig zal doorbreken. Bepaald niet.
De ouderwetse manieren van communiceren (de telefoon pakken, emailen, of gewoon naar de desbetreffende persoon toestappen) is nog altijd veel practischer, handiger, zinvoller en sneller. De meerwaarde van deze "moderne" communicatiemethoden zie ik alleen als die plaatsvindt tussen personen die op grote afstand van elkaar zitten (aan de andere kant van het land, of de wereld, in andere landen of werelddelen).
Verder vind ik dat ik veel te veel onduidelijke technische barrieres moet nemen om ueberhaupt een berichtje te kunnen versturen of te plaatsen. De benodigde instructies ontbreken totaal. Je moet het maar zelf uitzoeken, met alle fouten en problemen vandien. Je weet namelijk ondanks alles nooit zeker of je het nou wel goed gedaan hebt of niet.
Bovendien - en dat vind ik een persoonlijke ergernis - is de manier van lesgeven ronduit slecht, chaotisch, rommelig en onduidelijk. Helaas werd deze methode van lesgeven mij aangeprezen als zijnde modern, precies zoals dat ook in het huidige onderwijs wordt toegepast. Wel, dan kan ik maar een ding vaststellen: geen wonder dat het aantal kinderen met autisme zo explosief stijgt. Van deze rommelige chaos word je vanzelf autistisch.
Als er weer ouderwets gestructureerd onderwijs wordt gegeven, en als er duidelijke stappenhandleidingen komen, zal de autisme-epidemie even snel weer verdwijnen.

Oke, een leestip: de SF-roman "De blote zon" van Isaac Asimov. Mocht iemand van jullie dat boek al hebben gelezen, dan begrijpen jullie waarom ik deze technische communicatievormen toch wel enigszins interessant vind.

2 opmerkingen:

  1. Ik denk dat een heleboel mensen het niet met je eens zijn Herbert, want de meeste cursisten vinden deze cursus juist een leuke manier van leren, gewoon doen en SPELEN! Door te doen ontdek je vanzelf of iets goed gaat of niet, en daar leer je weer van, maar ja, je hebt natuurlijk recht op je persoonlijke mening. Ik vind het in ieder geval heel positief van je dat je het wel doet en je weet dat je altijd langs kunt komen als je ergens vastloopt, iets niet snapt..etc. Ik wens je in ieder geval heel veel succes met de cursus!
    Gr. Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Herbert,
    Autisme is toch een aangeboren iets? Het aantal ‘gevallen’ neemt toch niet toe door het soort onderwijs dat gegeven wordt? Of bedoel je dat het vaker wordt gesignaleerd en dat de mate van autisme wordt versterkt door de moderne onderwijsmethodes? Ik vind dat wel een interessante vraag. Heb je daar cijfers of onderzoekgegevens van?

    Groeten!
    Gert Jan

    BeantwoordenVerwijderen