donderdag 26 november 2009

Het tiende ding

Hallo mede-bloggers,

Ik heb vandeweek weer eens rondgekeken op de site 23dingen. Informatief is het toch wel, al blijft het - naar mijn mening - nog steeds te vaak hangen in een wervend verhaaltje. Er staan ook verschillende doorkliklinks bij en daar zit weleens iets interessants en informatiefs tussen. Zo las ik bij Ding 10 aanvankelijk iets over Social Bookmarking en Delicious. Ik vroeg me af wat ik daarmee kon. Maar daartussenin las ik iets over tagging, het toekennen van trefwoorden. En dat heb ik nog geleerd op mijn GO-cursus in 1983-84. Ik heb thuis mijn oude lesboek en dictaat weer eens opgezocht en doorgelezen om mijn kennis even op te frissen.
In het bibliotheekvak wordt gebruik gemaakt van standaardtrefwoordenlijsten en thesaurussen. Maar op zo'n site als Flickr (waar je foto's kunt taggen) kan iedereen allerlei handige of minder handige trefwoorden gebruiken. Je kunt er je kritiek op hebben, maar je kunt ook kijken hoe er op die site door gebruikers wordt getrefwoord.

2 opmerkingen:

  1. Je houdt er een (voor een bibliothecaris) nogal progressieve mening op na. Anderen vrij laten in het bedenken van trefwoorden? Dat wordt een bende! ;-)

    Nee hoor. Wat mij betreft heb je gelijk. Laat het voor een deel maar over aan de gebruikers. De NBD verdient wat mij betreft ook niet de Innovatieprijs voor het Betere Zoek- en Vindwerk met zijn trefwoordenkeuze...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ding 10...toe maar. Gaat de cursus je niet snel genoeg ;-) En wat dat trefwoorden betreft... ik zag al dat je daar nog op terug komt in een volgende blog, dus ik reageer even op andere. Gr. janneke

    BeantwoordenVerwijderen