woensdag 2 december 2009

kriskras door de 23 dingen heen

Hallo mede-bloggers,

Blijkbaar heb ik iemand op het verkeerde been gezet. Ik ben (helaas) niet nauwkeurig bezig geweest alle punten van de 23 dingen achterelkaar te bestuderen en uit te proberen. Ik heb wat rondgesnuffeld op de site 23dingen; ik heb dan dit onderwerp eens nader bestudeerd, dan dat onderwerp bij de kop gepakt, dan dat onderwerp eens nader bekeken, etc. Het viel me daar bij op dat er regelmatig allerlei accounts moesten worden aangemaakt. Daar wordt vervolgens overheen gepraat in de trant van "dat doe je zo eventjes tussen de bedrijven door". Jaja. Zelf denk ik eerder: wat zal ik daarmee in de toekomst doen? Zal ik dat allemaal nuttig gebruiken? Zal ik regelmatig alles waar ik een account heb, nakijken en bijhouden?
Wat mijn blog betreft: ja. Maar wat RSS betreft? Neen. En wat de fotosite Flickr betreft? Hoogstens leuk om daar eens rond te neuzen. En wat betreft het bewerken van foto's? Dat doe ik dus al lang. Het is wel goed om eens kennis te nemen van al deze nieuwigheden. Maar het kan ook goed zijn om eens goed en kritisch te bekijken: wat heb ik eraan. Maar het kan ook zeer beslist geen kwaad om te zien of al die nieuwe technische mogelijkheden en trends zich grootschalig doorzetten of niet? Een voorbeeld: ik heb vorige week al ergens gelezen over een onderzoek onder de jeugd naar het gebruik van Twitter. De conclusie luidde: het zal niet doorzetten, het zal marginaal blijven; de jeugd haalt zijn nieuws wel van elders (internet, tv) vandaan.
En dan was daar nog het onderwerp wiki. Ik heb de afgelopen jaren veel rondgesnuffeld in de wikipedia. Er is trouwens ook al een Marspedia en een Moonpedia (beide weliswaar Engelstalig, en nog weinig informatie bevattend). Maar de techniek is interessant, en sinister. De mogelijkheid om door willekeurig welke gebruiker dan ook om informatie in een wiki-programma op internet te plaatsen is een prachtig ideaal. Helaas is er ook een keerzijde: dat sommige gebruikers misbruik maken van de mogelijkheid om verkeerde informatie of zelfs aperte leugens te plaatsen. Het valt me nog mee dat de Wiki-redactie (sinds enkele jaren) al die informatie controleert op juistheid en correctheid. Ik moet er niet aan denken dat de CIA dit overneemt en er leugens in plaatst. Het doet mij in dat geval teveel denken aan de toekomst-nachtmerrie van George Orwell: 1984. Sinds enkele jaren is dit boek actueler dan ooit te voren.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Herbert, ik neem aan dat je mij bedoelt met dat je iemand op het verkeerde been gezet hebt? Daar heb je inderdaad gelijk in. We hebben een cursus met 23 dingen en een agenda waarin staat welke dingen we elke week "doen".
    Ik begrijp nu dat jij alles kris kras door elkaar doet. Dat verbaasd me enigzins gezien je eerdere blog over autisme (behoefte aan structuur...etc. Je schreef ook "Van deze rommelige chaos word je vanzelf autistisch". Het lijkt mij dat als je de dingen zo door elkaar doet, dat de chaos bevordert of is het misschien dat deze manier van een aantal dingen per week doen voor jou niet werkt en je daarom kris kras door het programma gaat?
    Ik wil het daar deze week graag even met je over hebben, dus ik wip wel even langs.
    Gr. Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is het lesgeven - beter te zeggen: het totaal ontbreken ervan - dat structuurloos wordt gedaan.
    Ik heb mezelf enkele jaren geleden ook vertrouwd gemaakt met foto's bewerken in Paint Shop Pro. Ik heb een paar oude boeken en handleidingen overgebleven uit de achtergrondcollectie in huis en die heb ik ook van links naar rechts en van voor naar achteren en vice versa doorkruist om er tips en idee-en uit te halen. Het voordeel met zulke boeken is dat daarin nog min of meer alle handelingen in stappen worden uitgelegd. En als ik dat per handeling uitzoek, is dat gestructureerd. Dan de ene handeling, dan een andere handeling. Niet vanaf pagina 1 tot eind, maar kris-kras.
    Daar is in deze cursus 23dingen geen sprake van. Er is helemaal geen handleiding. Dat hindert, dat remt af.
    Oke, ik ben benieuwd naar het gesprek.

    BeantwoordenVerwijderen