dinsdag 17 november 2009

De oorzaak van autisme is inderdaad aangeboren. Het is iets erfelijks. Maar hoe het precies in elkaar zit, weet nog steeds niemand precies. Er zijn verschillende genen bij deze handicap betrokken in verschillende combinaties en gradaties.
Maar verder is het zo dat als je de sociale omgeving verandert van zeer gestructureerd naar chaotisch, dat kinderen dan ook autisme-achtig gedrag gaan vertonen. En dat eindigt weer als je de gestructureerde omgeving weer herstelt.
Vroeger - dat wil zeggen : tot halverwege de jaren 60 - was de maatschappij zeer gestructureerd. Je had de zuilen, met daarin de nodige clubs waar mensen lid van waren. Vooral de protestants-christelijke zuil was zeer streng en gestructureerd georganiseerd. Wie weet hoe veel lichte autisten daarbinnen hun draai hebben kunnen vinden zonder zelfs op te vallen als afwijkend en storend? En mochten ze wel opvallen, dat ze dan geen storend gedrag vertoonden, vanwege de duidelijke structuur. Ik ken in mijn familie een oudoom die ook licht autistisch was en in een streng gereformeerd milieu zijn draai uitstekend had gevonden.
Zelf ben ik blij dat ik nog in de jaren 60 en 70 de ouderwetse vormen van onderwijs heb genoten. Want deze moderne chaos vind ik maar niks.

1 opmerking: