woensdag 18 november 2009

Hallo mede-bloggers (voor zover jullie er zijn en mij volgen),

Ik kon afgelopen maandag niet op de tweede cursusdag aanwezig zijn. Ik heb via de site 23-dingen begrepen dat het onderwerp RSS aan de beurt is geweest. Voor zover ik op de site 23-dingen een en ander heb gelezen, moet ik vaststellen dat het weer iets nieuws is; weer een andere mogelijkheid om aan je informatie te komen, alsof gewoon de sites (zoals ik die bij mijn favoriten heb staan) opzoeken en nieuw geplaatste informatie lezen niet voldoende is. Er moet weer een extra stukje software bij. Alsof er nog niet genoeg aanvullende software bestaat. Baukje liet mij nog even een filmpje zien (volgens haar een instructiefilmpje, maar mijn indruk was het tegenovergestelde) over RSS. Daarin werd erg zwartwit voorgesteld dat RSS weer iets nieuws was en dat het nog sneller dan de snelste slak is, alsof al het andere nog steeds niet snel genoeg is.
Kortom, ik blijf ook in dit geval moeite houden om de voordelen te zien.

Daarnaast ben ik een beetje benauwd voor de stortvloed van informatie die op mij af kan komen. Die wordt alsmaar groter. En groter. En nog eens groter. Daarom beperk ik die stroom liever. Mocht ik daardoor informatie missen, jammer dan. Had dan maar email of de internetsite gebruikt, inplaats van het zoveelste extra infomatiekanaal. En daarom beperk ik me ook liever tot maar enkele kanalen via welke ik mijn informatie wil betrekken.

Maar bloggen is wel een leuke activiteit, al ben ik er nog steeds niet helemaal mee vertrouwd. Er zijn voor mij nog teveel onduidelijkheden om er uitgebreid gebruik van te maken. En de simplistische aanmoediging: ga door en zoek het zelf verder uit want dat is modern, werkt op mij averrechts. Dat stimuleert juist absoluut niet. Als er nou eens ergens een duidelijke technische handleiding te vinden was, schoot ik er meer mee op dan met al die juichende filmpjes of verhaaltjes op de site 23-dingen.

1 opmerking:

  1. Rss feeds is inmiddels al niet meer "nieuw", maar wordt op steeds meer sites gebruikt.
    |Als je het filmpje niet duidelijk vond, kijk dan eeens op http://www.communicatie-centrum.nl/rss-feeds.html
    Met RSS feeds kun je juist heel goedinformatie filteren, mits je niet al te enthousiast al de pagina's die je wel eens bezoekt in je RSS reader toevoegt...
    En het gaat er in deze cursus om dat je weet wat dingen zijn, je hoeft het niet allemaal zelf te gaan gebruiken hoor.
    En het bloggen gaat je uitstekend af Herbert, ik durf alleen niet meer te zeggen ga zo door ;-)
    Gr. Janneke

    BeantwoordenVerwijderen