dinsdag 24 november 2009



Herbert over digitale fotografie





Sommige collega's weten al jarenlang dat ik veel en graag foto's maak. Sinds 2002 liet ik mijn analoge foto's niet alleen ontwikkelen en afdrukken, maar ook op CD-rom zetten. Sinds een paar jaar ben ik volledig overgestapt van analoog naar digitaal.





Foto's bewerken op de computer is mij ook zeer vertrouwd. Ik heb thuis een oude (reeds verouderde ? ) versie van Paint Shop Pro op mijn computer tot mijn beschikking waarmee ik mijn foto's fraai kan bewerken, verfraaien, opknappen, verkleinen tot mailbaar formaat, etc. In dat opzicht had ik het onderdeel over foto's bewerken uit de 23 dingen niet zo heel hard nodig om er bekend en vertrouwd mee te worden. Alleen, hoe het nou exact zit met die fotosite Flickr? Dat weet ik nog niet precies.

Als voorbeeld heb ik een foto bijgevoegd die ik in september 2006 gemaakt heb op de Open Havendagen in Rotterdam. Vandaar de grote bok van Smit-Tak aan het eind van de pier. De oorspronkelijke foto was nogal aan de donkere kant. Daarom heb ik hem lichter gemaakt. Wat je erop ziet? Ik heb de foto genomen vanaf de parkkade, zeg maar de noordoever van de Nieuwe Maas. Je kijkt uit op de zuidoever annex Wilhelminapier. Je ziet daar twee torens. De linker is de kantoortoren van het Rotterdamse Havenbedrijf. De rechter is de woontoren Montevideo. Vandaar de M op het dak. De naam zegt al genoeg. De bewoners in die woontoren zitten als boven op een berg en hebben een weids uitzicht over hun omgeving. Voor de woontoren Montevideo zie je een kantoorpand met twee kleine torentjes. Dat is Hotel New York, het vroegere kantoorpand van de Holland Amerika Lijn. Die rederij is in 1873 opgericht door Rotterdamse havenbaronnen. In 1926 trad mijn opa in dienst van de HAL. Hij heeft tot aan zijn pensionering als administrator in dit pand gewerkt. Tegenwoordig zit hier Hotel New York in.

Vanaf deze kade zijn vanaf 1873 tot in de jaren 50 de emigrantenschepen naar Amerika vertrokken. In de jaren 60 en 70 vertrokken er ook cruiseschepen vanaf deze kade. En, in 1947 was dit de kade waar de allereerste Marshall-hulp uit Amerika aankwam.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Herbert,
    Wat leuk om te lezen dat je fotografeert. Ik ben zelf ook gek op fotografie en alles wat er mee te maken heeft. Kun je iets zeggen over de technische kant? Welke apparatuur gebruik je? Heb je favoriete onderwerpen?

    Ik heb in mijn blog ook nog 's iets geschreven over mijn fotograferen. Dat is alweer bijna een jaar geleden. Time flies mensen!
    http://dzjiedzjee.blogspot.com/2008/12/plaatjes-vullen-gaatjes.html

    Groeten,
    Gert Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Herbert, mooie foto. En wat maakt het uit als je versie van Paint Shop pro veroudert is. Als jij er prima mee kunt werken dan is dat toch goed. Waarschijnlijk hebben de nieuwere versies weer meer toeters en bellen, maar voor een leek als mij vind ik ze erg ingewikkeld en ik gebruik vaak ook nog wat simpele (oudere) programmaatjes want in de ene is dit makkelijker en in de andere weer dat...
    Gr. Janneke

    BeantwoordenVerwijderen