maandag 11 januari 2010

vraag over fototaggen / trefwoorden aan foto's toekennen

Hallo mede-bloggers (voor zover jullie er nog steeds zijn),

Ik heb een vraag over fototaggen. Op de site Fotoflickr kun je foto's van jezelf plaatsen. Om het zoeken voor anderen / bezoekers en surfers te vergemakkelijken, kun je er een trefwoord aan toekennen (oftewel een foto taggen). In het fotobewerkingsprogramma dat ik thuis gebruik - Paint Shop Pro versie 7 - kun je ook aan foto's trefwoorden toekennen. Ongetwijfeld zal dat ook in andere fotobewerkings-programma's kunnen (zoals bijv. Photoshop). Mijn vraag is: zijn al die trefwoorden die in verschillende programma's zijn toegekend, uitwisselbaar, compatibel? Oftewel, Kun je in Paint Shop Pro een foto trefwoorden en in Fotoflickr zoeken op datzelfde trefwoord? Of is er geen sprake van uitwisselbaarheid en moet je je foto's telkens opnieuw trefwoorden toekennen?

3 opmerkingen:

  1. Hoi Herbert,
    Ik heb wel 's gehoord dat de trefwoorden van een (bijvoorbeeld in PSP) bewerkte foto in de metadata zichtbaar is. Ik heb me nog nooit verdiept in de mogelijkheid van uitwisseling met andere pakketten, laat staan publicatiemogelijkheden via internet. Het lijkt me wel handig: taggen voor je eigen archief d.m.v. PSP of PS en tegelijkertijd voor andere toepassingen.
    Als je er iets over tegenkomt, wil ik het graag weten!

    Groet,
    Gert Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Herbert, ik zou het ook niet weten, heb nog even op internet gezocht, maar vond geen antwoord op jouw vraag. Kwam wel een interessante toepassing tegen op http://leerprocessen.blogspot.com/2007/03/fotos-taggen-en-zoomen.html
    Gr. Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Herbert,
    Volgens mij moet je trefwoorden in flickr apart doen.Je kunt niet de trefwoorden volgens mij,
    van een ander programma mee nemen naar de volgende. Ieder programma op zichzelf staand iets, volgens mij is dit zoals je schreef geen uitwisselbaarheid.Mocht ik het een of ander nog horen, dan laat ik je dit weten.
    gr.Baukje

    BeantwoordenVerwijderen