woensdag 13 januari 2010

alternatief voor eigen internetsite

Ik heb de afgelopen jaren weleens nagedacht over een eigen internetsite. Ik heb zelfs al een tekstje klaar. Maar of ik die tekst ooit op een eigen site ga plaatsen? Waarschijnlijk niet.
Nu ik zo enthousiast aan het bloggen ben, ontdek ik hierin steeds meer de mogelijkheid om deze weblog-site als alternatief voor een eigen internetsite te gebruiken. Op mijn weblog kan ik heel makkelijk mijn verhalen, leestips en foto's op plaatsen. Op een eigen internetsite gaat dat een stukje lastiger. Dan moet je zo'n pagina uit de lucht halen, veranderingen aanbrengen, oude items eraf halen en nieuwe items erop zetten, en dan weer terug plaatsen. Overigens: hoe dat allemaal precies moet, weet ik eigenlijk niet, maar dat terzijde. Op een weblog kun je makkelijk het ene stukje na het andere plaatsen. Zo kun je telkens met iets nieuws komen. De oude artikelen schuiven door naar beneden en verdwijnen uit beeld, maar blijven wel aanwezig op de achtergrond, als een soort naslagwerk. Je kunt ze altijd weer opnieuw bekijken en doornemen.

Er is de laatste jaren veel te doen over web 2.0 . Ik heb daar helaas een erg vaag beeld bij. Ik kan me daar geen duidelijk beeld bij vormen. Er staat wel iets daarover te lezen in de wikipedia, maar daar krijg ik ook niet een erg duidelijk beeld bij. Of het moet zijn dat de technische mogelijkheden zo groot worden dat we tegenwoordig allemaal digitaal kunnen gaan communiceren. En dat de software zo ver ontwikkeld is dat ze het eerste stadium overstijgt. Om per computer te communiceren met collega's op dezelfde afdeling is een tikje overdreven; maar om dat te doen met collega's in andere bibliotheken (zoals bijvoorbeeld in Sneek) is dan juist een zeer groot voordeel, omdat daarmee de afstanden met groot gemak worden overbrugd. Overigens, wisten jullie al dat web 3.0 er al aan zit te komen? Daarover staat ook een item in de wikipedia. Maar de web 3.0-mogelijkheden zijn puur technisch, zitten ergens onder de motorkap, en dus zul je daar nauwelijks iets van merken als gebruiker. Hoogstens dat je zult zien dat dingen ineens alweer een klein stukje makkelijker zijn gemaakt. En zo gaan de ontwikkelingen voort.

2 opmerkingen:

  1. Mocht je er behoefte aan hebben: Je kunt je blog exporteren en opsaan op je harde schijf. Kun je de content later altijd nog op een andere site zetten. Trouwens, als je een goed content managementsysteem hebt, is het onderhoud van zo'n site niet zo lastig. Maar blogger is geintegreerd, goed toegankelijke en (nog?) gratis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben met je eens dat web 2.0 een "vaag" begrip is. In ding 17 komen we daar nog op terug. Het komt er in het (heel) kort op neer dat het interactief is, tweerichtings verkeer en dat de software steeds simpeler wordt. Een goed voorbeeld is inderdaad het bloggen. Iedereen kan het en het ziet er al gauw leuk uit als je 'm een beetje oppimpit. Het voordeel van een internetsite is wel dat iedereen 'm kan bekijken. Een blog natuurlijk ook wel, maar vind die maar eens. Dan moet je 'm zelf al promoten via andere sites lijkt mij.
    Taggen is belangrijk als je je blogs als archief wilt bewaren. Op die manier kun je snel de juiste blogs terug vinden. Maar dat doe je al, dus prima.
    Gr. Janneke

    BeantwoordenVerwijderen