maandag 14 december 2009

nogmaals geschiedenis in de bieb

Gert-Jan Hermus, bedankt voor jouw reactie. Er is dus al een HIP in Friesland / Fryslan. De bijbehorende internetsite ziet er prachtig uit. Ik had al eerder iets gelezen over dat archeologisch informatiepunt in Sneek (in een van jullie nieuwsbrieven, in de kranten en op de regionale tv). Maar ja, na een keer erover lezen, zakt zoiets weg uit de aandacht.
Wel opmerkelijk is dat dit Informatie Punt wel in Sneek en de andere bibliotheken in dezelfde regio is ingericht, maar dat er juist niets is in Leeuwarden. Zijn ze in Sneek soms initiatiefrijker dan in Leeuwarden?
Ik ben enkele maanden geleden in Rotterdam in de Centrale Bibliotheek op de Hoogstraat geweest en daar hebben ze naast de gewone collectie een aparte collectie met boeken, video's en dvd's specifiek over Rotterdam op een aparte afdeling staan. Je kunt er in grasduinen en rondneuzen, een boek aan een leestafel doornemen, maar niet uit lenen. Daarnaast hebben ze daar ook een aparte afdeling genealogie. In de openbare bibliotheek van Groningen heb ik dat ook weleens gezien (weliswaar zonder genealogie). Maar het staat me bij dat ze die aparte Groningen-collectie hebben opgeheven. Overigens hebben ze daar alweer verhuisplannen. En dan zal zo'n aparte Groningen-collectie wel weer terugkeren, in welke vorm dan ook.
Maar in Leeuwarden heb ik nooit zoiets dergelijks gezien. Hoe zou dat komen? Waarom komen ze zelf niet op een idee van een aparte Leeuwarden-collectie?

Misschien heeft het te maken met de werksoort en de werkomgeving. Jij werkt daar in de bibliotheek in Sneek dichter bij de klanten en lezers dan wij op de BSF. De informatievoorziening op de BSF is soms aan de summiere kant. Misschien denkt men bij de top dat wij niet alles hoeven te weten wat er elders in de provincie gebeurt. Of men denkt dat wij onze informatie links en rechts wel weet op te sporen en te lezen.

1 opmerking:

  1. Ik neem aan dat Gert Jan nog wel op deze blog reageert, dus ik laat deze discussie even aan jullie tweeen over.
    Gr. Janneke

    BeantwoordenVerwijderen