vrijdag 11 december 2009

Geschiedenis in de bibliotheek

Afgelopen week las ik in Prozine (brochure van Probiblio, de provinciale ondersteuningsdienst voor bibliotheken in Noord- en Zuid-Holland) een artikeltje over geschiedenis in de bieb. Ik heb zo nu en dan weleens iets gelezen over dit thema. Hier en daar in Nederland wordt dit onderwerp opgepakt. Dan wordt er een HIP (= Historisch Informatie Punt) ingericht. Maar hoe het verder gaat, daarover hoor of lees je zelden. Het lijkt mij dat hier veel meer mee kan worden gedaan.
Ik heb jaren geleden weleens gelezen over de mogelijkheid om via de Openbare Bibliotheek je stamboom uit te zoeken. Dat betrof indertijd een initiatief in de USA. Tegenwoordig kan dat in Nederland heel makkelijk thuis via de site www.genlias.nl (tip!). In het verlengde hiervan kan een bibliotheek juist extra boeken over de plaatselijke geschiedenis aanschaffen. Niet alleen van die herdenkingsboekjes van 100 jaar plaatselijke school, zuivelfabriek, of Gereformeerde kerkgemeenschap, maar ook boeken over andere thema's die betrekking hebben op de regionale geschiedenis. Zulke boeken kunnen een uitstekende aanvulling vormen op stambomen en familiegeschiedenissen. Ik herinner mij dat ik vele jaren geleden weleens bij een vergadering heb gezeten van de (toen nog) CBD (nu BSF) met de (eveneens toen nog) Provinciale Bibliotheek, nu Tresoar. Nadien heb ik niks meer gemerkt van nadere samenwerkingsverbanden of stimulerende initiatieven. Is het een idee om hier meer mee te doen?

Ps. Misschien ben ik hierin een tikkeltje "partijdig"; ik ben zelf heel erg ge-interesseerd in geschiedenis en ik doe al meer dan 20 jaar aan stamboomonderzoek. En in verband daarmee weet ik natuurlijk veel af van de geschiedenis van Rotterdam en de omliggende gemeenten en dorpen en stadjes.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Herbert,

    Ik denk dat je iets gemist hebt. En het feit DAT jij - een vakgenoot nog wel - het gemist hebt laat bij mij de vraag opkomen of de PR rondom dit onderwerp nog iets moet worden aangescherpt.

    We hebben in de zuidwesthoek van Fryslân al enige tijd een Historisch InformatiePunt (HIP)
    Zie HIP Fryslân

    We hebben in onze regio een goede samenwerking met de gemeenten, de historische verenigingen en Tresoar. De Vereniging Historisch Sneek bijvoorbeeld, zit bij ons in het pand. Zo kunnen we gebruik maken van elkaars bezoekers en elkaars collecties.

    Verder hebben we in de bibliotheek van Sneek een Archeologisch Steunpunt, een Werkzat infopunt, een gemeentelijk informatiepunt en we zijn momenteel samen met de gemeente Sneek bezig met de op- en inrichting van een Natuur- en Milieu Educatie Steunpunt.
    Over de informatiepunten heb ik in dit Blogbericht over informatiepunten al eens geschreven. Ik denk dat we met dit soort punten, waarbij we samen met partners een link leggen tussen de vraag om informatie en het aanbod daarvan, de rol van de openbare bibliotheek in het informatieaanbod kunnen versterken.
    Je bent natuurlijk altijd welkom in Sneek om een en ander ‘live’ te komen bekijken.

    Groeten,
    Gert Jan Hermus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Afspraak geregeld en Herbert weer iets geleerd? ;-)
    Gr. Janneke

    BeantwoordenVerwijderen