zondag 26 januari 2014

Leeuwarden by night

Hallo bloglezers,

Op 28 november 2013 publiceerde ik een blogbericht, getiteld: Rotterdam by night, met nachtfoto's die ik in Rotterdam had gemaakt. Daarna kwam ik op het idee om ook nachtfoto's op mijn blog te plaatsen die ik in Leeuwarden had gemaakt. De hier geplaatste foto's heb ik gemaakt in december 2013 en januari 2014. Vandaar de feestelijke kerstverlichting. Als je de foto's bekijkt, zie je direct een groot verschil. Terwijl Rotterdam als een moderne, flitsende en dynamische stad oogt, is Leeuwarden eerder een oude historische stad met grachten en oude historische panden. Overigens: de grachten die jullie op de hieronder volgende nachtfoto's ziet, zijn van oorsprong helemaal geen grachten. Dat waren oorspronkelijk kreken en riviertjes die zuidelijk van het Vroeg-Middeleeuwse stadje Leeuwarden samenkwamen op de Nieuwstad en ongeveer ter hoogte van de Vrouwenpoortsbrug helemaal aan de westkant van het historische stadscentrum uitmondden in de reeds tijdens de Middeleeuwen dichtgeslibde en sinds 1290 afgedijkte Middelzee of Bordine. In de loop der eeuwen daarna werden de kademuren gebouwd en veranderden die kreken zodoende in grachten.


Op de eerste foto ziet u de stadsgracht op de Nieuwstad met links het fraaie Waaggebouw uit 1595-1598, in renaissancestijl.


Op de tweede foto ziet u de gracht met de Over de Kelders met op de achtergrond in de verte de slanke toren van de Bonifatiuskerk. Ik had al eerder een foto van deze kerktoren geplaatst op mijn blog. Dat was op 1 november 2013 onder de titel Zware storm over Nederland.


Op de derde foto ziet u het Naauw, de verbindingsgracht tussen de gracht op de Nieuwstad en de gracht langs Over de Kelders. In de verte zijn de rode lichtjes op de oude PTT-zendmast te zien die op de PTT-telefooncentrale aan de Tweebaksmarkt staat.


Op de vierde foto ziet u weer de gracht op de Nieuwstad met in de verte de toren van de Dominicuskerk uit 1937.


De vijfde foto heb ik gemaakt in de Prinsentuin. Daar ziet u het bekende restaurant De Koperen Tuin (vernoemd naar de bekende roman van Simon Vestdijk met dezelfde titel uit 1950) fraai verlicht en weerspiegeld in het stille water.


Op de zesde foto ziet u weer de gracht op de Nieuwstad, maar deze keer in oostelijke richting genomen. Dit in tegenstelling tot de eerst en vierde foto die ik in westelijke richting had genomen.


2 opmerkingen:

  1. Hoi Herbert,
    Wat een prachtige foto's man! Het doet me plezier om dit te zien. Ik heb daar heel wat voetstappen liggen ;-)

    Groeten uit Sneek! ;-)
    Gert Jan Hermus
    dzjiedzjee.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen