vrijdag 10 januari 2014

Avondhemel met opvallende verschijnselen

Hallo ge-interesseerde blogvolgers,

De hier onder staande foto's heb ik gemaakt met een tussenpoos van een maand, kort na beide zonsondergangen. De eerste foto maakte ik op 4 december 2013, de tweede op 2 januari 2014. Op de eerste foto ziet u links van het midden van de foto de zeer heldere planeet Venus aan de avondhemel stralen. Rechtsonder is de Maan te zien. Ik heb die foto erg lang belicht: wel 30 seconden. Daarom zijn de koplampen en de achterlichten van de passerende auto's strepen geworden. Helemaal links bovenaan zijn zelfs een paar sterren te zien, die door de lange belichtingstijd ook streepjes zijn geworden. En door die lange belichtingstijd werd ook Venus een kort dik streepje. En ook de Maan werd daardoor niet als een fraaie dunne sikkel weergegeven maar als een lelijke en dikke knobbel met een kromming. Maar je kunt wel de donkere helft van de Maan zien. Kijk maar eens goed naar die foto. Klik eventueel op de foto om hem flink uitvergroot te bekijken.

Op de tweede foto staat Venus onderaan, net boven die ene zwarte wolk, boven die linker electriciteitsmast. Een heel stuk hoger staat de dunne Maansikkel. Deze foto heb ik korter belicht: maar 5 seconden. Daardoor is de Maansikkel op deze foto wel zo mooi dun gebleven en is ie geen dikke streep geworden, zoals op de eerste foto. En ook op deze tweede foto is de donkere helft ook zichtbaar. Vindt u dat vreemd? Dat is het niet. Het is het zonlicht dat door de Aarde weer de ruimte in weerkaatst wordt en op de donkere helft van de Maan valt en vervolgens door de Maan weer naar de Aarde terug weerkaatst wordt. Anders konden we die donkere helft van de Maan niet eens zien. Ik heb dit verschijnsel heel vaak gezien, juist vooral bij dit type van Maanstand bij Wassende Maan, voor het Eerste Kwartier bereikt is.
Samenstanden van planeet (niet alleen Venus maar ook Mars, Jupiter of Saturnus) en Maan, of planeten onderling (met zijn 2-en, of  - zeldzaam - met 3 of 4 planeten tegelijk) heb ik ook vaak gezien. Op 24 februari 2012 heb ik al eens een foto met 2 planeten en de Maan gemaakt die ik op 7 maart 2012 op mijn blog heb gepubliceerd onder de titel: planeten aan de sterrenhemel. Mercurius heb ik maar zelden gezien. Die staat te dichtbij de zon, waardoor ie vaak volledig wordt overstraald door het zonlicht.

De volgende samenstand van Maan en Venus zal rond 31 januari zijn. Neen, eerder rond 28 a 29 januari. Reken daar maar op. De Maan heeft een omlooptijd van 28 dagen, geen maand.
Deze foto's heb ik gewoon thuis vanaf mijn balkon gemaakt. Kortom, je hoeft niet naar verre exotische locaties af te reizen om toch opvallende astronomische foto's te kunnen maken. Het enige wat je nodig hebt is een goede spiegelreflexcamera op statief, en de juiste weersomstandigheden (geen wolken dus).


1 opmerking:

  1. Prachtige foto's Herbert! Je hebt gelijk: Je hoeft niet ver weg te gaan om mooie foto's te kunnen maken.
    Ik ben benieuwd naar je vervolg!

    Groeten uit Sneek! ;-)
    Gert Jan Hermus
    dzjiedzjee.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen