woensdag 17 juli 2013

Op het juiste moment op de juiste plek

Deze foto heb ik 2 weken geleden genomen. Ik stond toen op het Stephenson spoorwegviaduct. De zon stond al laag boven de horizon en scheen prachtig fel goudkleurig op de ramen van die twee kantoortorens van Abe Bonnema; op de voorgrond de 77 meter hoge Averotoren uit 1991, en vlak daar achter de 115 meter hoge Achmeatoren uit 2002. Kortom, ik was op het juiste moment op de juiste plek voor de perfecte foto. Meestal zie je dit soort gelikte foto's in dure fotoboeken over grote steden elders in de wereld. Maar zoals jullie kunnen zien, dicht bij huis kun je ze dus ook maken.
De Achmeatoren heeft sinds 2002 een ongelukkig begin gekend. Ieder jaar razen er wel een paar stormen over Friesland, en dus ook over Leeuwarden. Daarbij raakten er in 2002 en 2003 een paar tegels van de buitenwand los en vielen naar beneden. Niet erg veilig voor wandelaars beneden op het trottoir of andere verkeersdeelnemers op de Sofialaan. Die werd daarom afgezet voor het verkeer. Nadien zijn de muurtegels extra stevig vastgezet. Sindsdien zijn er geen tegels meer afgewaaid. Maar het is hiermee wel weer duidelijk: Leeuwarden heeft iets ongelukkigs met torens.


Meestal vind ik de panden en kantoortorens van Abe Bonnema (1926-2001) niet altijd zo mooi. Ze zijn me veel te strak en te kaal en te hoekig. Maar op een moment als dit (met die zonsondergang achter mijn rug) worden ze toch nog mooi. Overigens, lang geleden, op 18 februari 2010 heb ik ook al een foto van een kantoortoren van Abe Bonnema op mijn blogsite geplaatst. De titel van dat blogstukje luidde: Rotterdams bouwwerk van een Friese architect. Het betrof het pand de Delftse Poort uit 1990, 150 meter hoog en staande aan de oostkant van het Stationsplein in het centrum van Rotterdam. Dat pand is van het verzekeringsbedrijf Nationale Nederlanden. Overigens is het stationsplein dat op die foto (uit 2004) is te zien momenteel totaal veranderd. Dat heeft te maken met de sloop van het oude NS-station uit de jaren 50 en de nieuwbouw van het nieuwe NS-station. Maar dat is een ander verhaal.

1 opmerking:

  1. Wat een prachtige foto Herbert. Ik kan me die vallende platen nog wel herinneren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen