vrijdag 5 juli 2013

Nachtfoto van mijn uitzicht

Hallo blogvolgers,

Deze keer iets geheel anders: dit is een foto die ik halverwege juni 2013 's nachts heb gemaakt vanaf mijn balkon. Ik heb de foto iets meer dan 2 minuten belicht. Daardoor vangt de camera heel veel licht en kun je na afloop heel veel details zien die je normaliter met het blote oog in het donker nooit kunt zien. Als je een nog langere belichtingstijd neemt - tot wel 10 minuten - wordt de foto soms zo goed belicht dat mensen bijna gaan denken dat ik de foto overdag bij zonlicht heb gemaakt. Alleen de witte en rode lichtstrepen van de koplampen van voorbijrijdende auto's (die je op de foto kunt zien) verraden dat er iets anders aan de hand is. Deze keer was die zeer lange belichtingstijd niet nodig, want de volle Maan zorgde voor meer dan genoeg licht. Merk op dat de volle Maan erg laag aan de hemel staat. Dat is in de zomer altijd zo. In de winter is het precies omgekeerd; dan staat de Zon altijd laag aan de hemel en de Maan hoog. Het uitzicht over de weilanden is hier heel opmerkelijk vanwege de grondmist.
Een statief om je fototoestel op vast te schroeven is in dit geval van nachtfotografie onontbeerlijk. Het resultaat mag er wezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten