zaterdag 1 oktober 2011

op woensdagmiddag naar het Bos van Ypey







Afgelopen woensdagmiddag, na mijn werk, ben ik in oostelijke richting Leeuwarden uit gefietst. Het was prachtig zonnig weer. In circa 3 kwartier fietste ik naar Tietjerk. Daar ging ik wandelen in het Bos van Ypey, officieel bekend als Groot Vijversberg. Dat is een complex bestaande uit een park en enkele tuinen met een landhuis en een theekoepel langs de snelweg. Het is in 1528 aangelegd in opdracht van Schenck van Toutenburg, de 2-e stadhouder van Friesland die was aangesteld door keizer Karel de Vijfde. Toen was de functie van stadhouder nog een puur ambtelijke bestuursfunctie. Pas vanaf 1584 - met de installatie van Willem Lodewijk, de eerste stadhouder van de dynastie van de Friese Nassaus - werd het een erfelijke functie. Pas rond 1800 kwam het complex bestaande uit het park met de tuinen en het landhuis in handen van de familie Looxma. Enkele decennia later trouwde de dochter van dit echtpaar met een zekere meneer Ypey. Zij gingen wonen op Groot Vijversberg. Zo kreeg het de andere naam: Bos van Ypey. Tegenwoordig is het Bos van Ypey voor iedereen toegankelijk.

Ik heb er circa een uur rondgewandeld en er veel foto's gemaakt. Zo viel het me op dat er veel paddestoelen groeiden (zie foto 3). Ik zag ook ergens een aankondiging op een mededelingenbord van een paddenstoelenexcursie in het Bos van Ypey. Begrijpelijk, met zoveel paddestoelen in het bos. Verder was het windstil, waardoor de bomen prachtig weerspiegelden in de grote vijver (zie foto 2). En op de eerste foto is de theekoepel te zien. Maar het uitzicht vanuit die theekoepel lijkt me niet schilderachtig mooi; je ziet net achter de vangrail de auto's voorbijrazen.

Na een uur stapte ik weer op de fiets en keerde terug naar Leeuwarden.

1 opmerking:

  1. Wij gingen daar ook vaak wandelen met de kids toen we nog in Leeuwarden woonden. Lekker dichtbij en er is van alles te zien. Vooral die 'grot' en de volières vonden ze geweldig!
    Mooie foto's trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen