zaterdag 15 oktober 2011

Weer eens in Harlingen



Hallo bloglezers,


Afgelopen zondag 9 oktober - het was een stormachtige en regenachtige zondag - ben ik weer eens in Harlingen geweest. Als jullie mijn blog al sinds lang volgen, weten jullie dat ik daar al eens eerder ben geweest. Toen ( op 13 april 2011) blogde ik over een interessante tentoonstelling in het Hannemahuis over overstromingsrampen in Friesland. Deze keer nam ik de trein direct naar Harlingen-haven en liep vandaar direct het haventerrein op. Daar wandelde ik - voor zover ik nog net niet wegwaaide - rond de Dokhaven en de Willemshaven en maakte wat foto's. Achteraan op het haventerrein, achter de Dokhaven, was een stukje grond afgezet met hoge hekken. Binnen dat stukje terrein lagen stapels planken en was de kielbalk van een schip gelegd. Dat kun je zien op de bijgevoegde foto. Alleen de kielbalk, met een stukje spiegel en een spant staan er. De rest volgt in de komende jaren. De masten horen bij zeilschepen die achter die containers aan de kade liggen. Hier zijn sinds de zomer van 2011 een groepje vrijwilligers bezig met de bouw van het schip van Willem Barentsz.

Mensen die hun geschiedenislesje kennen, weten dat deze op Terschelling geboren ontdekkingsreiziger in 1596 met dit schip naar het hoge noorden voer, op zoek naar de Noord-Oostelijke doorvaart. Via die route dacht hij in Indie uit te komen. Hij wist met zijn schip wel de Noordkaap te ronden, maar daarna kwam hij vast te zitten in het ijs, vlak bij het eiland Nova Zembla. Het schip werd door het ijs verpletterd en Willem Barentsz en zijn manschappen wisten veilig per sloep op het eiland Nova Zembla terecht te komen. Van het wrakhout bouwden ze een hut, het Behouden Huis. Daarin overwinterden ze, waarna ze in de lente van het volgende jaar per sloep probeerden terug te keren naar Holland. Onderweg overleed Willem Barentsz echter. Hij kreeg een zeemansbegrafenis in de zee die sindsdien naar hem is vernoemd.

Ik had afgelopen zomer al in de krant gelezen dat iemand in Harlingen van plan was om met behulp van vrijwilligers het schip van Willem Barentsz te herbouwen. Nu wist ik waar dat gebeurt. Ik zal daar de komende jaren nog een paar keren heen gaan om de bouw te volgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten