donderdag 6 oktober 2011

Heilige grond van de Friezen in het water



Hallo bloglezers,


Jullie lezen het inderdaad goed. Want, na mijn wandeling in het Bos van Ypey, fietste ik terug naar Leeuwarden, langs de snelweg. En dan kom je - vlak voor je Leeuwarden binnenrijdt - langs het informatiebord over de Elfstedentocht op de oever van de Bonkevaart. Daar heb ik de hiernaast staande foto gemaakt. En daar ligt die heilige grond van de Friezen in het water: de finish van de Elfstedentocht op het ijs in 1985, 1986 en 1997.

Even terzijde: merk op dat er tussen 1986 en 1997 elf jaren zitten. Dat is de periode van de zon. In die 2 genoemde jaren was de zon zeer rustig, waren er geen uitbarstingen en kon het dus behoorlijk fris worden op ons planeetje de Aarde. Zeg maar: ouderwets winters koud. En dat was vanaf 2008 (weer elf jaar later) ook een paar winters achter elkaar. Terugrekenend van 1985, kom je uit op 1974. Of dat ook een winter was met veel sneeuw en ijs, weet ik zelf niet meer. Maar reken er wel op dat het behoorlijk koud zal zijn geweest. En elf jaar voor 1974 had je de barre winter van 1963 met die helse Elfstedentocht. Daar is enkele jaren geleden nog een film over gemaakt (titel: de hel van '63).

1 opmerking:

  1. Goed bedacht van die zonnejaren. Maar is het niet zo dat er een paar jaar later een wel heel strenge winter was,1978 denk ik, die winter was onze schuur ingesneeuwd en moesten we door de buren uitgegraven worden, omdat de sneeuwschuiver in de schuur lag!

    BeantwoordenVerwijderen