zondag 27 februari 2011

internettips genealogie

Hallo mede-bloggers,

Zoals ik in mijn vorige blogstukje al vermeldde, ben ik sinds 1994 lid van de NGV (= Nederlandse Genealogische Vereniging). Ik doe al sinds 1986 aan stamboomonderzoek. Dat past wel bij mij, want dan ben ik bezig met nog meer geschiedenis. Vroeger moest je voor stamboomonderzoek daadwerkelijk naar het archief toe. Maar tegenwoordig zijn er royaal veel mogelijkheden op internet, zodat je thuis vanuit je luie stoel achter je pc gezeten je stamboom bijelkaar kunt zoeken. Daarom volgt nu een klein lijstje met internetadressen die van belang zijn voor stamboomonderzoek op internet.

www.historischcentrumleeuwarden.nl

www.tresoar.nl

www.allefriezen.nl

www.genlias.nl

www.cbg.nl

www.ngv.nl

De eerste van dit rijtje is de site van het vroegere gemeente-archief Leeuwarden, nu dus genaamd Historisch Centrum Leeuwarden. Hier kun je dus terecht voor stamboomonderzoek in Leeuwarden zelf.
De tweede site is die van Tresoar. Dat is een instantie die is ontstaan uit de fusie van de vroegere Provinciale Bibliotheek, het Rijksarchief voor Friesland, en het FLMD. Hier kun je dus terecht voor onderzoek naar je familie in de provincie Friesland. Hier kun je zoeken in de Burgerlijke Stand (geboorten, huwelijken en overlijdens) van alle gemeenten van Friesland sinds 1811, in alle doop-, trouw- en begraafregisters (DTB-registers) van voor 1811, en ook om te achterhalen of je achternaam werd vastgelegd in 1811 in opdracht van Napoleon. Daarnaast vind je nog meer informatie en doorkliklinks naar subsites van Tresoar waar je nog meer informatie kunt vinden. Bijvoorbeeld over soldaten die onder Napoleon hadden gevochten in Rusland in 1812.
Op de derde site kun je direct zoeken naar je voorouders in Friesland. Hierop vind je gegevens uit alle akten van de Burgerlijke Stand en uit de DTB-registers.

Mocht je voorouders hebben die van buiten Friesland afkomstig waren, dan is de vierde site heel handig. Genlias is een project van het Centraal Bureau voor Genealogie dat al circa 10 jaar loopt en nog steeds niet afgerond is. Het is de bedoeling dat als het hele project klaar is, dat dan de volledige Burgerlijke Stand van alle Nederlandse gemeenten daarin verwerkt zijn en voor iedereen toegankelijk zijn. Met 1 maar: Geboorte-akten lopen door tot 1902, huwelijksakten tot 1920 en overlijdensakten tot 1950. Dit om privacyproblemen tegen te gaan.

De vijfde site is die van het Centraal Bureau voor Genealogie (= CBG). Hier kun je veel informatie vinden over wat ze in hun collecties beschikbaar hebben. Vervolgens zul je naar Den Haag moeten reizen om daar het archief van het CBG te doorzoeken (al hebben ze tegenwoordig ook een virtuele studiezaal). Een reistip: neem de trein naar Den Haag CS. Dan hoef je alleen het station aan de zijkant uit te stappen, een weg over te steken en dan sta je al voor de hoofdingang van het CBG. Er naast staat een pand dat jullie bibliothecarissen waarschijnlijk heel goed kennen: dat is de Koninklijke Bibliotheek.

De zesde site is die van de NGV waar ik lid van ben. Die is in 1945 opgericht en geeft zijn eigen tijdschift uit met de titel: Gens Nostra. Daarin staan kwartierstaten en genealogie-en van allerlei families uit heel Nederland, plus literatuurverwijzingen naar boeken en andere genealogische tijdschriften waarin weer andere families worden gepubliceerd. De NGV bestaat uit een aantal regionale afdelingen, waaronder die van Friesland. Elke afdeling geeft zijn eigen afdelingsblad uit. Verder zijn er regelmatig afdelingsbijeenkomsten waar lezingen worden gehouden over regionale historische onderwerpen of families. Beslist interessant voor een geschiedenisfreak als ik.

Krijgen jullie al belangstelling om je eigen familiestamboom te gaan uitzoeken?

1 opmerking:

  1. Goed verhaal!
    Ik zou mijn stamboom nog wel 's een keer willen onderzoeken, maar ik weet echt niet waar ik de tijd vandaan moet halen.
    Trouwens,ik zou behalve de stamboom zelf, ook graag willen weten wat mijn voorvaderen deden en dachten. wat vonden ze belangrijk? Aangezien ze op internet niets hebben kunnen publiceren, zal het niet eenvoudig zijn daar achter te komen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen