donderdag 18 februari 2010

Rotterdams bouwwerk van een Friese architect


Hallo Friese mede-bloggers,
Hier zien jullie een foto van het 150 meter hoge kantoorpand de Delftse Poort in Rotterdam, gebouwd in 1990. Om de hoogte extra te benadrukken heb ik de foto tot een trapeze omgevormd. Zoals je ziet, bestaat het hele complex uit twee kantoortorens. De architect van dit kantoorpand is Abe Bonnema, de bekende architect van vele panden en gebouwen in Leeuwarden. Zelf woonde hij in een zelf ontworpen woning in Hardegarijp.
Met dit kantoorpand zijn nooit problemen geweest, in tegenstelling tot de Achmeatoren in Leeuwarden, waar de afgelopen jaren weleens tegels van afwaaiden. Hoe zou het toch komen dat ze in Rotterdam beter weten te bouwen dan in Leeuwarden?
Het kantoorpand is het hoofdkantoor van het verzekeringsbedrijf Nationale Nederlanden. De naam Delftse Poort komt van het station dat voor de Tweede Wereldoorlog ongeveer op die plek heeft gestaan. Overigens stond de echte poort van die naam een heel eind verderop, bij het Hofplein. Maar dat poortgebouw is bij het bombardement van 14 mei 1940 verloren gegaan.

2 opmerkingen:

  1. Mag ik je verleiden tot een kleine uitdaging? Ik merk al een poosje dat je fotobewerking leuk vindt. Dit vind ik een mooie foto. Kun je de vallende lijnen corrigeren?
    Ik zou dat 'DaBomb' vinden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En dan graag ook weer op je blog zetten ;-)
    Gr. Janneke

    BeantwoordenVerwijderen