woensdag 10 februari 2010

gespiegelde foto


Enkele jaren geleden is er een expositie geweest van een fotograaf die heel curieus bewerkte foto's tentoonstelde. Het was telkens een langwerpige foto, die als je goed keek uit twee foto's bestond. Althans, de ene foto was gespiegeld en aan de andere geplakt. Het heeft mij toen zeer ge-intrigeerd en nadien ge-inspireerd om het ook eens te proberen met mijn eigen fotobewerkingsprogramma. Het levert soms leuke resultaten op, zoals de hierboven staande foto. Ik heb hem gemaakt in Groningen in een plantsoen aan de West-Indische kade, met op de achtergrond het Van Starkenborgkanaal. Dat kanaal loopt door tot in Friesland maar heet dan Van Harinxmakanaal.
Als je de foto zo bekijkt, kun je zien wat de originele helft is en wat de gespiegelde helft?

6 opmerkingen:

  1. Herbert,
    volgens mij gaat het niet goed met die 2 schepen!

    Nog even een geografische opmerking: Het kanaal door Friesland heet het Margrietkanaal en dit loopt door in Groningen als Van Starkenborgkanaal. !Het is maar net hoe je het bekijkt! Het Van Harinxmakanaal loopt vanaf de Fonejachtbrug (Suawoude) door tot Harlingen.

    Groetjes, P...the Sailor

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt gelijk. In Groningen heet het het Van Starkenborgkanaal, vanaf de grens met Friesland Prinses Margrietkanaal, en - volgens jouw correctie - is er vanaf Suawoude een zijtak van het Prinses margrietkanaal, genaamd Van Harinxmakanaal.

    En wat die twee schepen op de foto betreft: ze lagen aan de kade.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je de foto wat groter publiceert kunnen we de naam van het schip zien. Weten we meteen welke helft de orginele is ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. He Herbert,
    Nooit geweten dat jij zo'n 'creabea' op fotogebied bent! (Ik denk trouwens dat de linkerhelft de originele helft is. Klopt dat?)
    Groeten, Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Knap hoor, ik zou het alleen weten als ik de plek kende of inderdaad zoals GJ zegt, de naam van het schip leesbaar zou zijn.
    Maarre, mooie foto!
    Gr. Janneke

    BeantwoordenVerwijderen