zondag 9 maart 2014

Zondagmiddag in winderig Stavoren

Hallo ge-interesseerde blogvolgers,

Eind februari ben ik op een zonnige zondagmiddag per trein naar Stavoren gereisd. Na een korte wandeling rond de haven, stapte ik het restaurant het Havenhoofd binnen voor een lekkere kop koffie met gebak. Daar maakte ik foto 1. Daarop ziet u vanuit het restaurant de haven met aan de overkant de oranjekleurige huizen van het Hanzekwartier. Helemaal rechts, gedeeltelijk op de rand van de foto is de Visafslag te zien. En inderdaad, in dat restaurant stonden op plankjes voor de ramen verschillende scheepsmodellen.


Ik ben al eens eerder in Stavoren geweest. Daarover heb ik tot nu toe 2 keer over geblogd, namelijk op 8 april 2010 onder de titel: tip voor Stavoren: standbeeld van Sint Odulpus, en op 20 oktober 2011 onder de titel: Een koude middag in Stavoren. In beide blogstukjes vertel ik tamelijk uitgebreid over de geschiedenis van Stavoren. Dat doe ik in dit blogbericht maar niet.


Daarna begon ik aan mijn wandeling in het stadje Stavoren. Eerst liep ik langs de haven waar ik het beeld van het Vrouwtje van Stavoren fotografeerde; zie foto 2. Daarna liep ik door naar de Visafslag vanwaar ik foto's maakte van het uitzicht op de haven van Stavoren en van het uitzicht over de Zuiderzee, ehh, het IJsselmeer. Daarna wandelde ik op mijn gemak over de dijk en langs de 4 Wachters (8 woningen in de vorm van torens met per toren 2 woningen onder 1 kap, te zien in de verte op foto 4) naar het andere eind van Stavoren, bij het Johan Friso sluizencomplex uit 1966 met ernaast het J.L. Hooglandgemaal, eveneens uit 1966. Dat ziet u op foto 3.



Daarna liep ik de strekdam op tot aan het eind. Van daaraf had ik een prachtig uitzicht over het IJsselmeer en op het stadje Stavoren met diverse gebouwen en torens die boven de dijk uitstaken, zoals te zien op foto 4. Er stond vanaf zee een zeer sterke wind. Maar verder was het prachtig helder en zonnig weer. In het westen kon je de windmolens in Noord-Holland bij Medemblik zien staan. Of was het Enkhuizen? Daar maakte ik foto 5.



Daarna liep ik weer terug naar de kust, daalde de dijk af en wandelde langs de Voorstraat (waar ik foto 6 maakte) en door de Burgemeester Albertsstraat en de Schans terug naar het station waar ik de trein terug naar huis nam.

1 opmerking:

  1. Door drukte en een paar virussen ben ik de afgelopen weken niet erg actief geweest op mijn eigen blog en die van anderen. Sorry daarvoor.

    Je hebt mooi werk geplaatst de laatste tijd. Ik heb je berichten met plezier gelezen Herbert :-)

    Groeten uit Sneek! :-)
    Gert Jan Hermus
    dzjiedzjee.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen