zondag 16 februari 2014

Oud en nieuw in Leeuwarden

Hallo blogvolgers,

Hieronder staan twee foto's, de ene in zwart-wit, de andere in kleur. De zwart-wit-foto is in december 1962 gemaakt door mijn opa van mijn moederskant. Waarschijnlijk zal het in december zijn geweest, gezien de kerstverlichting en de dikke kleren van de passanten, en ook gezien de aanwezigheid van kerstboomverkopers met hun kerstbomen aan de andere kant van de Waag (waar die VW-bus staat). Sneeuw en ijs is op de zwart-wit-foto niet te zien. De kleurenfoto heb ik in februari 2014 gemaakt vanaf ongeveer dezelfde plek als waar mijn opa heeft gestaan, 52 jaar geleden. Althans, hij stond waarschijnlijk een eindje verderop langs de gracht, niet op de hoek van waaraf ik mijn kleurenfoto heb gemaakt.
Zoals jullie zien, is er in de loop van de afgelopen 52 jaar veel veranderd op de Nieuwstad. De Waag uit 1595-1598 is nauwelijks veranderd; hoogstens een keer opgeknapt en gerestaureerd. Ik had dat pand al eerder gefotografeerd. Dat was de eerste foto bij mijn eerdere blogbericht van 26 januari 2014, getiteld: Leeuwarden by Night.
Op de zwart-wit-foto is het oude winkelpand van Vroom en Dreesmann van voor de brand van 21 maart 1963 nog te zien. Op de kleurenfoto is het nieuwe pand van Vroom en Dreesmann te zien (dat na de brand van 21 maart 1963 is gebouwd), met op de achtergrond er boven uitstekend de Averotoren van iets meer dan 110 meter hoogte. En verder is het plein naast de Waag in 2014 niet meer in gebruik als parkeerterrein voor auto's en stalling voor fietsen, wat zo te zien in 1962 wel het geval was.
Ook curieus is het zeer lage leuninkje langs de gracht op de zwart-wit-foto. Al staat me bij dat er ook hogere leuningen langs andere stukken van de Leeuwarder grachten hebben gestaan. Voor de Tweede Wereldoorlog waren er helemaal geen leuningen langs de grachten, behalve op de bruggen. Tijdens de bezetting leverde dat - als gevolg van de verduisteringen - problemen op. Mensen konden daardoor onverhoeds in de grachten vallen, omdat ze door de duisternis niet konden zien waar ze precies liepen. Ook Duitse soldaten niet. Daarom gaf de bezetter aan de gemeente de opdracht om overal langs de grachten leuningen te plaatsen. In de jaren 80 (ik weet helaas niet meer wanneer precies) zijn die leuningen weer weggehaald, omdat dat niet authentiek was. Ik vond het een slechte smoes. En er waren meer mensen die het indertijd geen verstandige beslissing van de gemeenteraad vonden. Toch zijn al die leuningen weggehaald.
Ook opvallend: de bomen aan de overkant van de gracht (die op de zwart-wit-foto staan) zijn in later jaren gerooid. Maar aan de kant vanwaar mijn opa stond te fotograferen, zijn in later jaren juist jonge bomen geplant; op mijn kleurenfoto zijn ze wel in beeld.
Op de kleurenfoto uit februari 2014 is ook het loopbruggetje over de gracht te zien. Dat was er vroeger niet. al schijnt er heel vroeger wel eentje te zijn geweest. Verder is op de kleurenfoto links boven net een stukje van die grote witte ovalen bol op die grote kromme lantaarnpaal, met diverse lampen erop te zien.
Wat op beide foto's niet te zien is, is het kruispunt van de Nieuwstad met de Wirdumerdijk, de Peperstraat en de Sint Jacobsstraat. Daar is ook een en ander veranderd. Ik herinner me dat in de jaren 60 daar nog verkeerslichten stonden. Wel begrijpelijk, gezien het parkeerterrein op het plein naast de waag, dat op de zwart-wit-foto is te zien. Maar al dat autoverkeer zal wel voor teveel verkeersdrukte hebben gezorgd. Eind jaren 60 of begin jaren 70 zijn die verkeerslichten verwijderd en is het een verkeersluw gebied geworden. Alleen wandelaars en fietsers mogen tegenwoordig op de Wirdumerdijk en de Nieuwstad komen, en zo nu en dan een stadsbus.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten