zondag 30 december 2012

Hoog water? O ja?

Hallo ge-interesseerde blogvolgers,

De afgelopen week (rond de kerst van december 2012) voorspelde het KNMI een enorme hoeveelheid regen, met als gevolg een gevaarlijke stijging van de waterspiegel in de kanalen, meren en andere binnenwateren. Net zoals dat in januari 2012 is gebeurd. Daarover blogde ik toen op 19 januari 2012 onder de titel: Hoog water in Leeuwarden. Maar als ik de waterspiegel zie op de hier bijgevoegde foto (die ik donderdag 27 december 2012 heb gemaakt), dan vraag ik me af of het KNMI niet heeft zitten te overdrijven.


Ik herinner mij uit de jaren rond 1968-1974 dat de waterspiegel in de singels in de Leeuwarder wijk Nijlan wel hoger hebben gestaan; minstens 30 of 40 centimeter hoger dan je op de foto ziet,  misschien zelfs wel een halve meter. De onderkant van dat hek op de foto zou dan royaal in het water staan en het water zelf zou royaal over de rand van de singel staan. Dat zag ik begin jaren 70 ieder jaar opnieuw gebeuren in alle singels in de wijk Nijlan. En er was toen nog geen sprake van zogenaamde broeikaseffecten. Dus, hoe kwam dat dan? Natuurlijk: of er was toen ook van tijd tot tijd een periode met extreem veel regenval (wat toen nog helemaal niet extreem werd genoemd), of er was dooi na de winter, met als gevolg dat de singels overstroomden van al dat smeltwater (wat dus ook heel normaal werd gevonden). Waarom schreeuwde de klimaatmafia gedurende de afgelopen jaren 1990 dan zo hysterisch graag over stijgende waterspiegels waardoor ons land onder water zou verdwijnen. Dat is vroeger niet gebeurd, en dat zal nu ook niet gebeuren, en in de toekomst evenmin. Gelukkig horen we die klimaatmafiosi nu nauwelijks meer.

En die overvloed aan water? Tsjaa, neerslag komt nu eenmaal naar beneden in de vorm van sneeuw of van regen. En al dat (smelt)water wordt netjes weggepompt door de gemalen in het land, waaronder het Hoogland-gemaal in Stavoren, of het bekende stoom-aangedreven Woudagemaal in Lemmer (dat voor de gelegenheid in deze week tegelijk met de noodzakelijke ingebruikneming tevens opengesteld was voor publiek; lees het blogbericht van Gert-Jan Hermus van 28 dec 2012 getiteld: Bezoek aan het Woudagemaal te Lemmer, er maar op na). Kortom: geen enkele reden tot paniek. Net zo min als aan het begin van het jaar 2012, toen de waterspiegel in het Van Harinxmakanaal en andere binnenwateren ook opvallend hoog stond, en waar ik toen dus al over geblogd heb op 19 januari 2012.

Maar waarom zet de winter niet door? Tsjaa. Daarover blogde ik kort geleden nog op 16 december 2012 onder de titel: Toen lag er weer sneeuw. Maar ja, voorspellen is altijd al lastig geweest. En eigenlijk had ik het kunnen vermoeden: de komende 7 jaren zullen de winters minder streng zijn. Maar daarna krijgen we alsnog strenge winters met de mogelijkheid van een Elfstedentocht! De bekende astronoom Cornelis de Jager vermoedde enkele jaren geleden nog dat we over circa 10 jaar te maken zouden krijgen met een nieuwe Kleine IJstijd, vergelijkbaar met de Kleine IJstijd uit de Gouden Eeuw. Kortom extreem strenge winters. Het afgelopen jaar kwam hij daar weliswaar op terug maar vermoedde hij nog dat het gewoon strenge winters zullen worden. Meer hierover kunt u lezen op zijn site www.cdejager.com .

Over Elfstedentochten gesproken: Zelf had ik gehoopt dat in 2008 de Elfstedentocht zou worden gereden, maar daar was de winter in dat jaar niet streng genoeg voor. En begin 2012 was de vorst ook net niet streng genoeg, waardoor de Elfstedentocht op het nippertje niet doorging. Maar 11 jaar voor 2008, in 1997 werd ie wel gehouden. Dat moeten jullie nog je nog herinneren. En 11 jaar daarvoor ook, in 1986 en 1985. Maar 11 jaar daarvoor, in 1974 niet. Blijkbaar was de winter in dat jaar niet streng genoeg. Maar de Elfstedentocht van 11 jaar daarvoor moet voor iedereen bekend zijn; als het niet uit eigen herinnering is, dan wel uit de vele verhalen, boeken, films en documentaires:  1963.
Maar - zo zult u nu vragen - wat is die merkwaardige 11-jaarlijkse cyclus dan? Dat is niet zo merkwaardig. Dat is de onder astronomen bekende 11-jaarlijkse cyclus van de zon. Het voert te ver om dat hier uitgebreid uit te leggen; dan wordt dit blogstukje veel te lang. Maar daarover kunt u alles vinden en nalezen op de site www.klimaatgek.nl . Waarschijnlijk kan rond 2020 alsnog weer een Elfstedentocht worden gehouden. Want dan komen er weer strenge winters, zoals de hierboven al genoemde astronoom Cornelis de Jager vermoedt.

Verder herinner ik me nog een opmerking van een oud-collega van de CBD (nu: BSF) die me ooit rond 1997 vertelde dat vroeger (in de jaren 40 en 50) de landerijen rond Giekerk ieder jaar aan het eind van de winter blank stonden. Dat kwam toen gewoon door de dooi. Tegenwoordig komt dat plotseling door het broeikaseffect. Hij vond dat heel merkwaardig. Alsof hij dat in zijn tienerjaren zogenaamd verkeerd had begrepen. Kolder dus. Hij geloofde niets van die hele broeikas-mythe.
En zo heb ik de afgelopen jaren steeds vaker mensen ontmoet, die (gelukkig) hun twijfels hebben bij de broeikas-mythe.

2 opmerkingen:

  1. Wat een leuk bericht Herbert! Ik kan aan de lengte ervan wel zien dat je wat vrije dagen hebt gehad (?) ;-)
    Wij zijn vlak voor kerstdagen naar het Woudagemaal in Lemmer geweest. Was leuk om een keer te doen. Ik heb er op mijn blog een berichtje en wat foto's over geplaatst.

    groeten!
    Gert Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessant verhaal. Na vandaag verbaasd mij dit ook zeer zeker niet. Op het journaal wordt gesproken over zware sneeuwval. Code oranje, ook in Groningen volgens de ingekleurde kaart. Nou klopt dus helemaal niks van. Er is de hele dag nog geen vlok gevallen en glad is het ook nog niet! Ik snap niet waar ze het vandaan halen. Maar misschien ben jij wel ingesneeuwd, dan hebben ze zich alleen maar vergist in de regio, Noordoost danwel Noordwest.

    BeantwoordenVerwijderen