vrijdag 23 maart 2012

Leestip: Tom Lanoye en de neergestorte Mig

Hallo ge-interesseerde bloglezers,
Enkele weken geleden hadden we in Nederland de jaarlijkse boekenweek. Als boekenweekgeschenk werd het boek "Heldere Hemel" van Tom Lanoye uitgedeeld. Laatst konden lezers het boekje gebruiken als gratis treinkaartje. Curieus is dat deze korte roman van hem gebaseerd is op een waargebeurd incident uit 1989. Ik herinner me nog dat er toen inderdaad plotseling een Sovjet-Mig-straaljager vanuit het Oostblok het IJzeren Gordijn overvloog, zonder piloot aan boord en na een urenlange vlucht boven West-Europa in Belgie neerstortte wegens gebrek aan brandstof. Ik heb het voor de aardigheid eens nader uitgezocht. In het jaarboek Aanzien 1989 uit de bekende reeks Aanzien-boeken, staat het vermeld op pagina 110, compleet met foto van het verwoeste huis en de staart van de sovjet-straaljager. En nu maar hopen dat de bibliotheken dat boek niet hebben afgeschreven omdat het met meer dan 20 jaar "te oud" zou zijn, zodat belangstellenden het kunnen raadplegen. En ook in de wikipedia staat het incident vermeld onder het lemma "Vliegtuigongeluk bij Kortrijk".
Tom Lanoye heeft er in zijn korte roman uit 2012 een heel verhaal omheen gefantaseerd met diverse personen (die er in het echt niet waren) zoals een gesjeesde Sovjet-piloot, een stelletje aggessieve generaals in het NAVO-hoofdkwartier (die wel blij lijken te zijn met deze niet-bestaande provocatie uit het Oostblok), een familiedrama met tragikomische trekken, en tot slot een vakjournalist die zich ergert aan zijn baas die alleen maar met dollartekens in zijn ogen rondloopt.
Het leek mij leuk om jullie even te wijzen op de echte informatie over dit vliegtuigongeluk. Vandaar dat ik het hier op mijn blogsite vermeld. Voor de rest: veel leesplezier met het boekenweekgeschenk van 2012.

2 opmerkingen:

  1. Hoi herbert, ik heb het boekje nog niet gelezen, maar het is inderdaad leuk om te weten wat er echt gebeurt is.
    Gr. Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessante vondst! Jij weet toch altijd weer de hand te leggen op zaken waar anderen totaal niet op komen. Complimenten. Mijn vader heeft het boek wel, geloof ik.
    Zoals je ziet, heb ik je blog toch weer eens gevonden!!!

    BeantwoordenVerwijderen