donderdag 29 maart 2012

En toen was ie weg


Inderdaad, beste blogvolgers. Op vrijdag 16 maart 2012 kwamen de houthakkers langs en zaagden ze de boom met kettingzagen om. De takken verwerkten ze tot houtsnippers en de boomstam zaagden ze in hanteerbare moten, zodat ze die makkelijk konden afvoeren. Ik had die dag toevallig vrij genomen en daarom kon ik het hele gebeuren uitgebreid volgen en fotograferen.
Nu was het wel begrijpelijk dat de boom moest worden gerooid, want op de foto's bij mijn blogbericht van 17 februari 2012 met daarop de boom in zomer en winter, was te zien dat er in oktober 2011 tijdens een herfststorm een grote en zware tak aan de kanaalkant van de boom was afgebroken. Daardoor was hij uit balans geraakt. Om te voorkomen dat hij in de loop van dit jaar bij een volgende storm plotseling zou omwaaien en problemen en schade zou veroorzaken, is de boom op 16 februari 2012 gerooid.
Toch is het wel jammer dat ie weg is. Anderzijds: daardoor heb ik nu ineens een zeer wijds uitzicht over het Friese platteland en kan ik nu verder kijken dan toen de boom er nog stond. Al is het nog steeds wennen: een nieuw uitzicht zonder boom. Maar nu kan ik ook makkelijker grote schepen fotograferen die voor mijn flat langsvaren door het Van Harinxmakanaal. En zo heeft elk nadeel weer zijn voordeel. Maar, ik hoop dat er binnenkort een nieuwe boom zal worden geplant, ter vervanging van deze oude boom, die daar al sinds circa 1965 heeft gestaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten