zondag 1 mei 2011

Fietstocht naar Vliegveld Eelde



















Hallo mede-bloggers en lezers,



Vandaag (= 1 mei 2011) heb ik mijn fiets op de trein naar Groningen meegenomen en ben ik samen met een vriend uit Groningen uit fietsen geweest. We verlieten via een route langs de oostkant de stad in zuidelijke richting, fietsten dwars door Haren, passeerden de Hortus, en staken bij Onnen de oude verkeersbrug over het grote rangeerterrein bij Haren over. Vervolgens fietsten we verder door het dorp Glimmen naar Eelde, naar het vliegveld. Daar stalden we onze fietsen in het rek en stapten het restaurant binnen voor een kop koffie met gebak. We gingen buiten op het terras zitten. Vandaar hadden we uitzicht op de verkeerstoren en bijbehorende gebouwen (de onderste foto). We zagen enkele kleine vliegtuigjes (formaat Cessna) wegrijden naar de landingsbaan en even later opstijgen en wegvliegen. Vlak voor ons terras stond een wat groter vliegtuig met op de staart een registratienummer en een Russische vlag (de bovenste foto). Toen ik 's avonds weer thuisgekomen was, heb ik dat eens nader uitgezocht. Het bleek een toestel te zijn van de maatschappij Kolavia, gevestigd in Nizhni-Novgorod (het vroegere Gorky in Sovjet-tijden).


Het vliegveld Eelde is in 1931 geopend op initiatief van de vliegenier Hayo Hindriks. Voor de ingang van het stationsgebouw zag ik een steen in het trottoir met daarin een tekst over het feit dat het 75 jaar geleden was dat het vliegveld was geopend, met daarbij de naam Hayo Hindriks. Die steen bleek te zijn geplaatst in 2006. En dit jaar bestaat het vliegveld Eelde dus precies 80 jaar. Natuurlijk wordt daar een boek over uitgegeven, zo las ik in het krantje van vliegveld Eelde. Gaan de bibliotheken in Friesland het aanschaffen? Ik vrees van niet. Eelde ligt nu eenmaal in Drenthe en niet in Friesland.


Nadat we voldoende waren uitgerust, stapten we weer op onze fietsen en keerden terug naar Groningen. We fietsten door het dorp Eelde-Paterswolde, langs de westoevers van het Paterswoldsemeer (waar mijn vriend mij veel over wist te vertellen), de stad Groningen weer in. Daar wees mijn vriend een kleuterschool aan waar hij ooit als kleuter op had gezeten. Op het station aangekomen, namen wij afscheid. Hij fietste terug naar huis en ik nam de trein terug naar Leeuwarden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten