donderdag 17 maart 2011

Middag in Veenwouden


Hallo mede-bloggers,


Afgelopen dinsdagmiddag 15 maart ( toen ik, zoals elke week, de trein naar Groningen nam), ben ik onderweg in Veenwouden uitgestapt. Veenwouden is bekend vanwege de Schierstins. Ik ben daar heen gewandeld, ik heb het oude pand gefotografeerd (zie de bijgevoegde foto met krokussen op de voorgrond), en ik heb het museum bezocht. Ik vond het wel interessant, maar vrij klein. Vorig jaar ben ik in het kloostermuseum in Aduard geweest, en dat vond ik veel groter, indrukwekkender en interessanter. In het museum in de Schierstins was een kleine expositie over de Kloostertijd in Friesland (vanaf circa 1150 tot aan 1580, maar waarom was er niks te zien of te lezen over de Schieringer en Vetkoper Twisten? ), een aparte kamer over Theun de Vries (die in Veenwouden geboren is) met een kast vol boeken en een vitrine met wat spullen van hem, zoals zijn typemachine waarop hij zijn romans uittypte, een kamer met foto's van stinzenplanten aan de wanden (zoals die over een maand in bloei zullen staan rond de Schierstins), in een zaal boven in de stins een diapresentatie over de geschiedenis van de Schierstins en Veenwouden, en verder een zaal met wat moderne kunst.
Na afloop heb ik nog een klein eindje rondgewandeld in het dorp, waarna ik terugliep naar het station en weer instapte in de trein naar Groningen. Het dorp zelf vond ik niet erg de moeite waard. Op de Sint Johanneskerk uit 1648 na. Waardoor zou dat komen? Komt dat omdat de meeste woningen en panden soms van na 1866 zijn? Of van nog recenter datum? In 1866 werd de spoorlijn Groningen-Leeuwarden in gebruik genomen, inclusief het station van Veenwouden. Pas toen begon het dorp uit te groeien tot het huidige dorp Veenwouden. Voordien bestond het uit twee vlak bij elkaar liggende dorpen( Eslawald en Sint Johanneswald). Het enige andere interessante gebouw van Veenwouden staat echter niet meer in het dorp, maar in Arnhem, in het Open Lucht Museum: de zuivelfabriek Freya. De spoorlijn liep er vlak voor langs. Die spoorlijn zorgde voor uitstekende verbindingen met de rest van het land en de wereld. Daaraan kun je de opvallende economische en sociologische invloed van de komst van een spoorlijn zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten