donderdag 8 april 2010

Tip voor Stavoren: standbeeld van Sint Odulphus


In Stavoren staat al een standbeeld van het Vrouwtje. Zij staat symbool voor de bloeiende handel en het Hanze-lidmaatschap van Stavoren in de Middeleeuwen. Eind vorig jaar ben ik eens per trein naar Stavoren gereisd om daar eens rond te kijken. Achteraf vond ik het stadje een beetje tegenvallen. Maar toch was er genoeg te bekijken. Zo is daar de haven, met verscheidene zeilschepen voor toeristen. Verder is daar de sluis met het standbeeldje van het Vrouwtje zelf, met vlak bij het hotel-restaurant, ook weer genaamd: Het vrouwtje van Stavoren. Verder kon je over de dijk wandelen naar de andere kant van het stadje, waar het Hooglandgemaal staat. Daar zag ik aan de andere kant van de weg tegenover het gemaal een informatiebord staan over een Ge-allieerde bommenwerper die daar tijdens de Tweede Wereldoorlog in het IJsselmeer is gecrasht. In het stadje zelf stonden eigenlijk maar weinig echt oude historische panden, op een kerk en het voormalige stadhuis na. En in een vaart achter het stadje lagen nog een aantal grote zeilschepen voor de winter opgelegd. En in een zijstraatje vond ik nog een klein museumpje (over de treinveren Stavoren-Enkhuizen). Maar die was gesloten. Daar moet ik een andere keer maar eens naar toe.

Over Sint Odulphus vond ik niet veel. Er is wel een straat naar hem vernoemd, maar er is nergens een standbeeld van hem te vinden. Is het niet een idee om eens een standbeeld van hem in Stavoren neer te zetten? Rond 805 werd hij door de bisschop van Utrecht naar Friesland gestuurd om de Friezen tot het Christendom te bekeren. Hij vertrok naar Friesland en zette daar het werk van o.a. Bonifatius voort. Hij zal zich misschien niet helemaal op zijn gemak hebben gevoeld, want zo'n 50 jaar eerder (in 754) was Bonifatius nog een kopje kleiner gemaakt bij Dokkum. Odulphus had gelukkig geen last van aggressieve Friezen. Bij de plek die we nu kennen als Stavoren, stichtte hij een klooster, dat later naar hem werd vernoemd. Van dat klooster is nu niets meer terug te vinden, want de plek waar dat klooster heeft gestaan, ligt nu in de Zuiderzee, eh, in het IJsselmeer. In 1345 vervulde het Sint Odulphusklooster nog een belangrijke rol: het was de verzamelplaats van de Friezen vanwaar ze ten strijde trokken tegen graaf Willem IV van Holland die eventjes die koppige Friezen een lesje wilde leren. Zoals alle Friezen ongetwijfeld weten, liep dat verschrikkelijk verkeerd af: Graaf Willem IV van Holland werd met zijn hele leger in de pan gehakt en verslagen. Terug naar onze heilige Odulphus: Op latere leeftijd is Sint Odulphus teruggekeerd naar Utrecht en daar na 854 overleden.
De foto die ik hierbij heb geplaatst, is het standbeeld van Sint Odulphus. Waar dit standbeeld staat? In de plaats waar hij voor 805 pastoor was geweest: Oirschot. Jazeker, de plaats waar mijn achternaam van is afgeleid.

3 opmerkingen:

  1. Hahahaha!! Geweldig: "Zoals alle Friezen ongetwijfeld weten, liep dat verschrikkelijk verkeerd af...". Dat is zeker even een controlepunt in je tekst om te zien of het wel goed gelezen wordt?
    Alhoewel ik geen geboren Fries ben, kan ik je melden dat ik altijd even mijn helm afzet als ik op mijn racefiets over It Reade Klif, langs het monument fiets. Dan voel ik mij oprjocht een Frije Frysk.... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Elk jaar vind in Stavoren op de sterfdag van St. Odulphus een bedevaart plaats. Deze gaat van Stavoren, naar Hemelum en Bakhuizen waar Odulphus ook is geweest.
    Daarnaast komt er een bordenroute waar de rijke geschiedenis van Stavoren op komt te staan, waar ook Odulphus op komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. U bent elk jaar op 12 juni van harte welkom om mee te varen met de Bedevaart

    BeantwoordenVerwijderen