vrijdag 16 april 2010

Passagiersschip als een drijvende stad




Enkele weken geleden ben ik met mijn vrienden uit Groningen naar de Eemshaven gereden. Daar lag een spiksplinternieuw passagiersschip aan de kade. Het schip - de Celebrity Eclipse, met een lengte van 315 meter en een capaciteit voor 2850 passagiers - was gebouwd op de Meyer Werft in Papenburg, Duitsland. En momenteel (= april 2010) wordt het schip in de Eemshaven verder afgebouwd.

We zijn in de Eemshaven geweest, we hebben het schip gezien, en ik heb er een foto van gemaakt, die ik hier heb bijgevoegd. Overigens, ik vind het geen mooi schip; allemaal rechte lijnen, een groot blok. Kortom: een grote drijvende stad.

En dat doet mij denken aan een roman van Jules Verne uit 1871, getiteld: een drijvende stad( Une ville flottante). In 1982 is het door Loeb te Amsterdam opnieuw uitgegeven. Het verhaal is een beetje een veredelde bouquetreeks-roman, maar wel eentje met een opvallend decor: het reusachtige passagiersschip uit de 19-e eeuw, de Great Eastern. Dat stoomschip had de voor die tijd enorme lengte van 211 meter en kon wel 1200 passagiers vervoeren. Vanwege die enorme omvang, kon je het associeren met een enorme drijvende stad. Nadien werden er door de verschillende industriele naties van de 19-e eeuw (Groot-Brittannie, Frankrijk, het Duitse Rijk) meer reusachtige passagiersschepen gebouwd. De meest bekende was de Titanic, die in 1912 op een ijsberg liep en zonk, waarbij circa 1500 passagiers omkwamen. De Titanic was 269 meter lang en kon wel 2223 passagiers vervoeren. Het grootste passagiersschip dat ooit in Nederland was gebouwd, was de Nieuw Amsterdam van de HAL, met een lengte van 232 meter en een vervoerscapaciteit van 1220 passagiers.

1 opmerking:

  1. Hoi Herbert, toch zou ik best wel eens een tochtje met zo'n groot schip willen maken, al hoop ik dan geen ijsbergen onderweg tegen te komen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen