zondag 12 mei 2013

Langs de spoorlijn van Leeuwarden naar Groningen staat de Hilmahuister molen

Hallo bloglezers,

Al meer dan 15 jaar reis ik zeer regelmatig naar Groningen. Dat is al gauw zo'n een a twee keer, soms drie keer per week. Onderweg, tussen Buitenpost en Grijpskerk, zie ik dan altijd vanuit de trein (aan de noordkant van de spoorlijn) de Hilmahuister molen staan. Hij is daar in 1868 gebouwd om de polder zuidelijk van het dorp Visvliet droog te malen. In 1956 is er een motor in het gebouw geplaatst. Maar in 2005 is de hele molen grondig gerestaureerd en is de motor verwijderd. Deze informatie heb ik trouwens gevonden in de Wikipedia. Ik sta er soms versteld van hoeveel wetenswaardigheden je daarin kunt vinden.

Afgelopen 22 januari 2013 reed ik er weer langs per trein. Toen heb ik de eerste foto die hieronder staat, gemaakt. Op 23 maart nam ik de tweede foto. Toen was de sneeuw gesmolten, al zie je in de sloot nog achtergebleven ijsranden zitten. Alleen ziet het gras er nog geel uit. En op 27 april nam ik de derde foto; toen was het gras vers en groen, stak het gele riet zichtbaar af tegen het groene gras,  en was de lucht zomers blauw met wat wolken.

Het is helaas aan de foto's te zien dat ik ze vanuit de rijdende trein heb genomen. Want het riet en de paar boompjes op de voorgrond zijn door de rijsnelheid van de trein vervaagd. En soms is een weerspiegeling in de ruit evenmin te vermijden. Het zij zo. Maar ik wilde jullie deze tijdsprong-foto's niet onthouden.



1 opmerking: