zaterdag 28 juli 2012

Vikingen in Assen

Op 22 juli 2012 ben ik samen met een vriend naar de zeer interessante tentoonstelling over de Vikingen in het Drents Museum te Assen geweest.  De tentoonstelling begon met een korte weergave van hoe toenmalig Europa er uit zag, welke staten en rijken er waren (o.a. de Kerkelijke Staat in Italie, het keizerrijk van Karel de Grote en het imperium van de Langobarden), en waar de Vikingen vandaan kwamen (uit Scandinavia dus). Vervolgens ging de tentoonstelling verder over hoe de Vikingen in hun eigen thuislanden Denemarken, Zweden en Noorwegen leefden. En dat was lang niet altijd zo gewelddadig als hun imago doet voorkomen. Het was nu eenmaal zo dat - cru gezegd - de brutale agressievelingen erop uit trokken en dat de brave Hendrikken thuis bleven. Wat veel voorwerpen betreft die ik in de vitrines op de tentoonstelling zag, die kende ik al uit de vele boeken over Vikingen, Noormannen en Germanen. En daarin leken diezelfde voorwerpen stukken groter dan ze werkelijk waren; vaak waren het hangertjes van maar zo'n 2 of 3 of 5 centimeter klein. Verder werd er veel getoond en op informatieborden verteld over hoe de Vikingen leefden, wat ze aten, welke goden ze aanbaden (Wodan/Odin, Frigga, Donar/Thor, Balder, Freya, Iduna, en vele anderen), hun gezondheidssituatie (niet geweldig), hoe hun huizen eruit zagen van binnen (donker) en van buiten (lang, groot en gesloten vanwege de kou in de winter), hoe hun kleren eruit zagen, en ga zo maar door. Er was ook een afdeling over de scheepvaart van de Vikingen. Daar wist ik al iets van af, want in 1991 ben ik op vakantie geweest in Denemarken. En toen ben ik onder andere in Roskilde geweest, waar we een bezoek hadden gebracht aan het Vikingschepenmuseum. Daar stonden verscheidene Viking-scheepswrakken tentoongesteld, die rond 1957-1958 op de bodem van de fjord noordelijk van Roskilde waren gevonden en geborgen. Verder werd er in een stand aandacht besteed aan de Arabische reiziger Ibn Fadlan uit Bagdad, die rond 922 in toenmalig Rusland rondtrok en daarover een reisverslag schreef. Daarin was hij trouwens niet erg positief over die vikingen; hij vond ze bijvoorbeeld maar een stelletjes viezerikken. Tot slot kocht ik in de museumwinkel het boek over de Vikingen, dat bij deze tentoonstelling hoorde. Een hoogst informatief boek waarin veel nieuwe wetenschappelijke ontdekkingen zijn verwerkt.

Na afloop ging ik samen met mijn vriend napraten bij een kop koffie en een glas frisdrank bij restaurant Liff aan de Brink in Assen. Daar werd mijn vriend aan het eind van de middag door zijn vader weer opgehaald. Ik nam een maaltijd in het restaurant. Nadat ik had afgerekend, maakte ik nog een hele wandeling door het centrum van Assen, langs de Vaart (waar diverse oude historische panden staan, zie foto 3 hieronder), de Jozefskerk (een kerkgebouw in typische Waterstaat-stijl uit 1848), en het gemeentehuis (waar een tentoonstelling over postzegels met als thema Vikingen werd gehouden, al was het pand op dat moment gesloten), terug naar het NS-station. Daar nam ik de trein terug naar huis.

Voor ge-interesseerden heb ik nog een leestip. Het is een roman van Michael Crichton, met als titel: The 13th Warrior. Oorspronkelijk was het uitgegeven in 1976, maar naar aanleiding van de gelijknamige film in 1998 werd deze roman opnieuw uitgegeven.
Het is een curieuze samensmelting van het epos Beowulf uit circa 600 met het reisverslag van Ibn Fadlan uit 922. Het geeft een goed beeld van hoe de Vikingen leefden, reisden, vochten en sneuvelden.

Ge-interesseerden kunnen nog tot 28 oktober 2012 terecht op de tentoonstelling in het Drents Museum in Assen.

Dan nu de bijgevoegde foto's. De eerste heb ik gemaakt aan de zuidkant van het nieuwe museumgebouw. Daar was een vijver, waarin dit gereconstrueerde Vikingschip dreef. Op de tweede foto ziet u de zuil met een Vikingschild op de zijkant en de kaart van Noorwegen in de kleuren van de Noorse vlag op de voorkant, bekroond met een enorme gele Vikinghelm. Niet zichtbaar zijn de bijl aan de andere kant van de zuil en de kaart van Zweden in de kleuren van de Zweedse vlag op de achterkant. In maart 2012 stond daar de zuil met reclame voor de tentoonstelling over de Chinese Tang-dynastie. Daarover blogde ik al op 21 maart 2012. Op de bank zit mijn vriend, met wie ik samen het Drents Museum heb bezocht. Op de derde foto is het eind van de Vaart te zien met langs de waterkant de panden die zich spiegelden in het bijna rimpelloze water. Opmerkelijk: het tweede pand van rechts is opvallend. Het is geheel wit van kleur, is gebouwd in 1782 en was tot 1973 een hotel. Het wapen van Drenthe dat het pand zijn huidige naam geeft, staat sinds 1905 hoog in de gevel geschilderd.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten