zondag 24 juni 2012

weids uitzicht, spectaculaire luchten

Hallo blogvolgers,

Sinds de boom voor mijn flat in maart 2012 is gekapt (waar ik op 29 maart 2012 (het kappen van de boom) en 17 maart 2012 (de boom in zomer en winter) over blogde), heb ik de afgelopen maanden verscheidene foto's gemaakt van mijn nieuwe weidse uitzicht over het Van Harinxmakanaal en de weilanden en akkers aan de overkant. Een selectie van deze foto's heb ik hier onder dit blogbericht geplaatst. Zoals jullie op deze foto's kunnen zien, kan ik nu makkelijker spectaculaire luchten, duistere wolkenformaties, en naderende regenbuien fotograferen. Hiervoor hoef ik mijn huis niet uit. Hoogstens het raam even open doen en maar knippen. Zoals die wolkenlucht met dat blauwe gat erin op foto 1. En dan die opvallende wolkenformaties op foto 2 bijvoorbeeld; zijn dat eigenlijk niet de besneeuwde toppen van de Friese Alpen, waar op de hellingen ervan Sonnema de kruiden voor zijn Beerenburg plukte? En op foto 3 kwam er inderdaad een dikke regenbui aan. Enkele minuten later kletterde de regen tegen de ramen. En dan die duistere dreigende wolkenformatie op foto 4!
Dergelijke wolkenrijke luchten kun je juist prachtig fotograferen als je bij het fotograferen eerst een automatische meting doet, vervolgens je toestel op handmatig zet, en vervolgens een iets te korte belichtingstijd een een iets te klein diafragma kiest, onder de metingen van de automatische instelling van de camera. Dan komen al die accenten tussen wit en grijs goed tot hun recht! Als je namelijk op de automaat fotografeert, dan wordt de foto net iets te veel overbelicht en verdwijnen al die grijs-accenten.
Verder kan ik - nu de boom gekapt is - ook voorbij varende grote schepen volledig fotograferen, zoals te zien is op de foto's 5 en 6. En tevens kon ik met mijn camera flink inzoomen op de windmotor bij Weidum, die te zien is op foto 7, tussen de windmolen en de electriciteitsmast, rechts boven het spoorwegportaal.
Maar zoals op de foto's van de schepen te zien is, is de stronk van de boom nu ook verwijderd (op foto 3 is de stronk nog wel te zien). Er is nu alleen nog een donkere plek met aarde te zien. Een nieuw boompje is nog niet geplant. Wel jammer. Maar wie weet, misschien komt dat nog.







1 opmerking: