vrijdag 18 mei 2012

Kasteel het Nijenhuis bij Heino

Hallo blogvolgers,

Enkele weken geleden nam ik de trein naar Heino. Dat is een dorp dat enkele kilometers oostelijk van Zwolle ligt. Overigens ben ik niet in het dorp zelf geweest, maar in het kasteel het Nijenhuis, dat op ruim anderhalve kilometer lopen vanaf het NS-station ligt. De wandeling er heen vond ik al een belevenis: langs een vrij smalle landweg met bomenrijen in de berm, dwars door bossen en weilanden.  Het dorp Heino ligt midden in Salland, een zeer bomenrijk deel van de provincie Overijssel. Dat levert een prachtig en zeer fotogeniek landschap op.
Rond 1382 werd het Kasteel het Nijenhuis voor het eerst vermeld. In de loop der eeuwen werd het bewoond door verschillende adellijke families, zoals Van Ittersum, Bentinck, Von Knobelsdorff en Van Pallandt. In de tweede helft van de 17-e eeuw werd het kasteel bewoond door Robert van Ittersum. Hij was kolonel van de cavalerie in dienst van koning-stadhouder Willem III. En hij was getrouwd met Eleonoria Sophia Bentinck. Later woonde er een andere familie op het kasteel; rond 1870 werd door de toenmalige eigenaar Von Knobelsdorff twee torens aan het kasteel toegevoegd; een van die twee torens is ge-inspireerd op het torentje in Den Haag aan de Hofvijver. In 1958 kreeg kasteel het Nijenhuis een nieuwe bewoner: Dirk Hannema, voormalig directeur van museum Boymans van Beuningen. Hij had daar in 1945 ontslag gekregen nadat Han van Meegeren tijdens een proces over de teruggave van door de Nazi's geroofde kunst, had toegegeven dat het schilderij de Emmausgangers, toegeschreven aan Johannes Vermeer, in werkelijkheid een knappe vervalsing van zijn hand was. Daar blogde ik vorig jaar op 26 augustus 2011 al over, naar aanleiding van mijn bezoek aan het Museum De Fundatie in Zwolle aan de Blijmarkt. Vanaf 1958 bouwde de in Rotterdam verguisde kunstminnaar Dirk Hannema op zijn kasteel het Nijenhuis een nieuwe prive-kunstcollectie op, die alleen op afspraak te bezichtigen was. In 1984 overleed Dirk Hannema. In 2003 werd het kasteel geheel opgeknapt en gerenoveerd. Nadien werd het volledig opengesteld als museum voor bezoekers. Begin dit jaar werd in de kasteeltuin een beeldentuin geopend. Dat heeft  begin dit jaar het landelijke nieuws nog gehaald. Het kasteel het Nijenhuis maakt sinds 2005 deel uit van de Stichting De Fundatie, die twee museums beheert. De ene is het Kasteel het Nijenhuis in Heino/Wijhe, de andere in Zwolle in het voormalige Paleis van Justitie aan de Blijmarkt. Maar dat pand wordt momenteel verbouwd en uitgebreid met een extra etage. Daarom zag ik hier en daar schilderijen en beelden terug die ik vorig jaar in Zwolle al had gezien. Over het geheel genomen vond ik dit kasteel met zijn tuinen een beetje lijken op Kasteel de Haar met zijn grote tuinen rondom, westelijk van Utrecht, waar ik vorig jaar ben geweest en waarover ik blogde op 25 mei 2011. Maar ook op de borg Verhildersum met zijn grote tuin, bij Leens in de Groningse Ommelanden, waarover ik blogde op 24 september 2011. Of de Menkemaborg met zijn tuinen in Uithuizen.
Hieronder volgt een selectie van enkele foto's die ik in en rond Kasteel het Nijenhuis heb gemaakt. Wilt u ze in groter formaat bekijken, klik dan eenmaal op de foto's.







1 opmerking:

  1. Ben altijd weer getroffen door de serene rust die uw foto's uitstralen. Heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen