vrijdag 3 juni 2011

Kaasmuseum in Wommels



Hallo ge-interesseerde blogvolgers,


Afgelopen zondag 29 mei ben ik samen met een vriend uit Groningen (jazeker, daar heb ik veel vrienden zitten) naar Wommels geweest. Onderwijl in de bus genoten we van het uitzicht over het uitgestrekte, kale, vlakke platteland van Friesland. Onderweg passeerden we het dorp Winsum. Dat verbaasde mijn vriend uit Groningen, want hij vertelde me dat er in de provincie Groningen ook een dorp met de naam Winsum ligt. Dat wist ik al. Ik wist hem ook te vertellen dat daarom op poststukken altijd de provincienaam bij de dorpsnaam Winsum moet worden vermeld, om verwarring te voorkomen. Even later arriveerden we in Wommels. Daar stapten we uit naast het grote grasveld in het dorpscentrum. Merkwaardig; het doet bijna denken aan een Drents brinkdorp, maar dan zonder bomen. Maar dit grasveld was van oorsprong juist in gebruik geweest als kaatsveld. Dan zijn bomen juist hinderlijk. Aan de rand van het veld stond een borstbeeld van freule Clara de Vos van Steenwijk (1869-1960). Zij stamde uit een bekende adellijke familie, die oorspronkelijk afkomstig is uit Steenwijk. Dank zij deze freule is het kaatsen in Wommels tot een jaarlijkse traditie uitgegroeid, bekend als de Freulepartij. Verderop in een zijstraat stond het kaasmuseum. We hebben het gezamenlijk bekeken. Beneden was een expositie van een plaatselijke schilder. boven was de vaste tentoonstelling over kaasproductie in Friesland, in het bijzonder in Wommels en directe omgeving. Er hingen oude schoolplaten waarop je het hele productieproces kon volgen. Verder stonden er allerlei kuipen, ketels, kaaspersen en andere apparaten uitgestald. Daarnaast hingen er veel oude zwartwitfoto's vanaf circa 1880 tot de jaren 60, waarop je onder andere oude stoomzuivelfabrieken zag (natuurlijk vooral die van Wommels, niet Freya in Veenwouden). Verder waren er vitrines met een paar wrongelsnijders, andere oude apparatuur, oude documenten, en oude flessen uit de jaren 60 waarin de melk werd verpakt en verkocht. Die flessen herinner ik me nog als kind. Achterin was een klein bibliotheekje met leestafel ingericht met boeken over kaas en kaasproductie wereldwijd en in Friesland. Al met al best interessant. Na ons museumbezoek wandelden we wat rond in het dorp, langs de Wilhelminaboom met het fraaie hek eromheen, rond de oude kerk waarvan het kerkgebouw duidelijk ouder was dan de toren (was te zien aan formaat en kleur van de bakstenen), en langs het nieuwe en veel grotere kaatsveld achter het gemeentehuis, waar de dorpsbewoners druk aan het kaatsen waren. Tot slot zochten we een cafetaria op waar we iets aten en dronken. Daarna stapten we weer op de bus terug naar huis, ik naar Leeuwarden en mijn vriend terug naar Groningen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten