woensdag 8 februari 2012

NGV-bijeenkomst in Rotterdam



Hallo ge-interesseerde bloglezers,
Eind januari ben ik een dag op en neer naar Rotterdam geweest. Daar was een bijeenkomst van de NGV ( = Nederlandse Genealogische Vereniging, afdeling Rotterdam en omgeving. De bijeenkomst werd gehouden in een zaal van Restaurant de Rustburcht in het Verzamelgebouw Zuid, vlak bij het Zuidplein, in Rotterdam-Zuid. Nadat ik per trein vanuit Leeuwarden op Rotterdam-Centraal Station was aangekomen, nam ik de metro naar het metrostation Zuidplein op de zuidoever. Daar wandelde ik op mijn dooie gemak naar het Verzamelgebouw Zuid, waar het zalencomplex van Restaurant de Rustburcht zich bevond. Onderweg maakte ik de twee bovenstaande foto's vanaf een loopbrug die over de Pleinweg heen, naar het enorme complex van winkelcentrum Zuidplein leidde.
De bovenste foto is gemaakt in westelijke richting. Daarop zie je het drukke verkeer over de Pleinweg rijden, komend van of rijdend naar de Maastunnel in de verte. Links is het Winkelcentrum Zuidplein te zien, rechts de Zuidpleinflat uit 1949, met ervoor het politiebureau. En verder is over de Pleinweg heen, het metroviaduct te zien, waar juist op dat moment een metro overheen voorbijreed. De onderste foto is gemaakt in oostelijke richting. Daarop zie je het grote verkeersknooppunt met het grote Verzamelgebouw Zuid. Daarin zijn diverse bedrijven en restaurants in ondergebracht. Daar heeft Rotterdam na de Tweede Wereldoorlog trouwens een traditie in. Denk maar aan het Groothandelsgebouw direct naast het NS-station Rotterdam Centraal. Helemaal rechts op de begane grond, op de hoek van het Verzamelgebouw Zuid, bevindt zich het Restaurant de Rustburcht, waar de NGV-bijeenkomst werd gehouden. En helemaal rechts van het Verzamelgebouw Zuid zie je een woontoren, bekleed met gele baksteen, die samen met een tweede woontoren bekend staat als de "Poort van Zuid".
Het onderwerp van de NGV-bijeenkomst had niet in eerste instantie mijn grote belangstelling, al was het wel interessant: vader onbekend!? In de 19-e eeuw gebeurde het wel eens dat een vrouw ongehuwd zwanger werd. Dat werd in die tijd nog als een verschrikkelijke schande gezien. Dan werd er door de familie een hele cover-up opgevoerd bij de Burgerlijke Stand om te zorgen dat het niet uitkwam of dat de vader onbekend bleef. Maar de man die deze lezing gaf - een gepensioneerde belastingambtenaar - vertelde dat hij in een-derde van alle gevallen wel degelijk de vader wist op te sporen en te bewijzen. Dat deed hij door grondig en uitgebreid speurwerk te verrichten naar de complete familie van de moeder of door op de voornaam van de zoon te zoeken, of door de doopregisters van de kerken of andere archiefbronnen door te spitten. De verschillende voorbeelden die hij gaf, leverden stof genoeg op voor diverse sappige schandaal-romans.
Mijn grootste belangstelling op die bijeenkomst ging uit naar mensen die misschien ook een familielink hebben met de familie Van Oorschot uit Heerjansdam, of de familie Van der Leer uit Barendrecht, of de familie Sederel uit Maasdam, of de familie Christe uit Gorinchem. Helaas heb ik niemand getroffen. Maar wie weet, heb ik op een volgende bijeenkomst nog een kans.

1 opmerking:

  1. Vroeger ben ik als kind vaak in Rotterdam geweest. Wij woonden toentertijd in Berkel en Rodenrijs, op steenworp afstand van de havenstad.
    Een paar jaar geleden ben ik er nog 's geweest. Ik herkende er bijna niets van terug. Wat is die stad veranderd zeg.

    BeantwoordenVerwijderen