woensdag 6 juli 2011

Zondagmiddag in Bolsward



Hallo Bloglezers,


Anderhalve week geleden (25 juni) heb ik voor de aardigheid de bus naar Bolsward genomen. Ik heb daar in de historisch interessante binnenstad rondgewandeld en de verschillende oude gebouwen bekeken en gefotografeerd, zoals de Broerekerk met het glazen dak, het bekende fraaie 17-e eeuwse stadhuis, de Sint Franciscuskerk uit 1934 met ernaast het Titus Brandsma-museum, de Sint Martinuskerk met ernaast op het grasveld het standbeeld van Gysbert Japicx, het Sint Anthony Gasthuis uit de 18-e eeuw, de Doopsgezinde kerk, en de Openbare Bibliotheek. Over het geheel genomen vond ik Bolsward een aardig en oud stadje, best wel een bezoek waard. Er zijn 3 museums in Bolsward: de oudheidkamer in het stadhuis, het Titus Brandsma-museum en het Gysbert Japicx-museum gevestigd in diens geboortehuis. Hij begon in de 17-e eeuw weer in het Fries te schrijven en te dichten en gaf daarmee een stoot aan een vernieuwd gebruik van de Friese taal sinds circa 1500. Van dat laatste museum heb ik de foto hier bijgeplaatst. Op de voorgrond zie je het bakstenen huis met de trapgevel. Dat was het geboortehuis van Gysbert Japicx (1603-1666). Op de achtergrond is de toren van het Bolswarder stadhuis te zien. Er was alleen 1 probleem: alle 3 museums waren op zondag gesloten. Dat is niet zo handig naar de toeristen toe. Uiteindelijk heb ik een kop koffie gedronken op het terras van restaurant de Wijnberg. Daarna wandelde ik nog wat rond in het stadje en keerde tot slot per bus terug naar Leeuwarden. Buiten de stadswallen maar nog binnen de stedelijke bebouwing van Bolsward zag ik een bejaardentehuis (ja, officieel heet dat tegenwoordig anders) met de naam Huylckenstein. Die naam kende ik ergens van. Komen er niet van tijd tot tijd vrijwilligers bij ons op de CBD (ehh, BSF) een huurcollectie groot-letter-boeken bij ons uitzoeken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten