Hallo blogvolgers,
Enkele weken geleden ben ik een dag naar Assen geweest. Daar loopt in het Drents Museum al enkele maanden lang de tentoonstelling "de Gouden Eeuw van China", over de Tang-dynastie die van 618 tot 907 over China heerste. Dat was niet de eerste keer: In 2008 had het Drents Museum ook al een interessante tentoonstelling over een Chinees onderwerp: het beroemde terracotta leger uit de Tsjin-dynastie van rond 207 voor Christus. Daar ben ik toen ook naar toe geweest.
Inderdaad, de Tang-dynastie is wat minder bekend, maar is niet minder interessant. Deze Chinese keizerlijke dynastie bestond in dezelfde periode, als waarin de bekende Frankische hofmeijer Karel Martel (die in 734 de Friezen bij de rivier de Boorn versloeg en Friesland bij het Frankische Rijk voegde), zijn zoon Pepijn de Korte (die zich in 751 met hulp van de paus wist op te werken tot koning van het Frankische Rijk), zijn kleinzoon Karel de Grote (die in 800 door de paus tot keizer werd gekroond), en zijn achterkleinzoon Lodewijk de Vrome, over een groot deel van Vroeg-Middeleeuws Europa heersten.
Dat was voor Europa de Karolingische gouden eeuw (die nog geen 100 jaar duurde). De Tang-dynastie was voor China een 3 eeuwen durend gouden tijdperk. In deze periode bloeide de handel via de Zijderoute. Via die route dreven de Chinezen handel met de Perzen in Centraal-Azie. Zo kwamen via die Perzen zijde, allerlei kruiden en andere artikelen in Europa terecht. En via diezelfde Perzen kwamen de Chinezen o.a. aan paarden, want die waren niet inheems in China. Op de tentoonstelling was een stand over de Zijderoute met beelden van Bactrische kamelen (ja, dat zijn die beesten met 2 bulten op hun rug; niet 1 bult, want dat zijn dromedarissen uit Arabia). En eveneens leerden de Chinezen via die Perzen een nieuwe sport kennen: polo te paard. Daarom stonden er ook terracottabeelden van paarden naast die beelden van de kamelen.
Daarnaast experimenteerden de Chinezen ten tijde van de Tang-dynastie al met de productie van porcelein. Officiele deskundigen erkennen het weliswaar niet als zodanig, omdat dat proto-porcelein niet gemaakt was van kaolien-klei. Maar dat is een kwestie van wel erg streng moderne criteria hanteren. Er waren diverse vitrines met daarin keramieken of metalen kommen, potjes en schalen, vaak versierd met Chinese patronen, te bewonderen. Vergeleken met Karolingische voorwerpen - hoe mooi ook - zien deze Chinese objecten er juist prachtig en schitterend en vooral perfect uit.
Daarnaast waren er stands over diverse andere thema's en onderwerpen rond de Tang-dynastie. In de verschillende vitrines stonden diverse beelden van allerlei figuren: vreemde baardige mannen uit het verre westen (vanuit Chinees oogpunt gezien!), vrouwen aan het hof van de Tang-keizers met hun juwelen en haarpennen, verder boeddhabeelden, en enkele wandschilderingen afkomstig uit een paar grafkelders.
Ten tijde van de Tang-dynastie leefde er een rechter, die vele eeuwen later een bekende literaire detective is geworden: Rechter Tie, bekend uit de romans van Robert Hans van Gulik. Rechter Tie Jen-tsjiee leefde van 630 tot 700 en was rechter in verscheidene stadjes voor hij naar het hof werd gehaald. Daar kreeg hij te maken met keizerin Wu. Op de tentoonstelling was over hem niets te zien of te lezen. Dat vond ik wel een beetje een gemis. Maar als je die romans kent, dan is het zeker leuk om de tentoonstelling te bezoeken, want dan kun je je voorstellen in wat voor tijd rechter Tie heeft geleefd.
Op de bovenste foto is het gebouwencomplex van het Drents Museum in Assen te zien met op de voorgrond een Chinees soort reclamezuil. Er stonden door heel Assen verscheidene van dit soort zuilen verspreid. Ik vond het wel leuk bedacht. Overigens is het Drents Museum volledig verbouwd en is de hoofdingang niet meer in het voormalige Provinciehuis (op de foto te zien), maar in het koetshuis, helemaal rechts aan een plein rechts van het oude museumcomplex (vrijwel buiten beeld op de foto). Daar is ook een reusachtige museumwinkel. Daar heb ik het boek dat bij de tentoonstelling hoorde, gekocht, tesamen met een beeldje van een Tang-vrouw (daarvan stonden er vele tientallen in diverse formaten te koop). Die heb ik thuis gefotografeerd en is op de tweede foto te zien. De tentoonstelling duurt nog tot 15 april.
Het is weer een mooi blogbericht, maar man-man, waar haal je toch altijd al die feiten vandaan???
BeantwoordenVerwijderen