vrijdag 23 januari 2015

Haak in de verte

Hallo ge-interesseerde blogvolgers,

Deze foto heb ik kort geleden gemaakt vanuit mijn flat. Het is de nieuwe verkeersbrug over de Zwette. Die brug is onderdeel van de nieuwe Haak om Leeuwarden, een verbindingsweg die voor een kwart om zuid-west-Leeuwarden heen loopt, vanaf het verkeersknooppunt bij Marssum, westelijk van Leeuwarden, naar het verkeersknooppunt bij Werpsterhoek, een eind zuidelijk van Leeuwarden. Deze nieuwe wegverbinding is op 18 december 2014 ge-opend en in gebruik genomen. Zoals op de foto is te zien, hebben veel automobilisten deze nieuwe route al ontdekt en wordt die al druk gebruikt. Mocht u de passerende auto's niet goed zien, linksklik dan eenmaal op de foto voor een vergroting.


Voorheen reden al die auto's en vrachtwagens altijd over de Hendrik Algraweg (de snelweg die parallel loopt langs de Boksumerdijk), direct zuidelijk van Leeuwarden en van het Van Harinxmakanaal. De verkeersweg is vernoemd naar Hendrik Algra (1896-1982), die achtereenvolgens onderwijzer, journalist, historicus en politicus is geweest.
's Ochtends vroeg op doordeweekse dagen reed er hoorbaar veel verkeer over de Hendrik Algraweg. Dan hoorde ik ze voorbijrijden en dan wist ik: het is tijd om op te staan en naar mijn werk te gaan. Maar nu rijdt al dat verkeer over de Haak in de verte, en dan hoor ik ze niet meer. Kortom: waarin een nadeel (geluidsoverlast vanaf een verkeersweg), een voordeel blijkt te zijn (vroeg opstaan).
Wanneer de Hendrik Algraweg precies is aangelegd, weet ik niet. Ik vermoed ergens in de jaren 70 of begin jaren 80.
Maar nu - met de ingebruikneming van de Haak om Leeuwarden - zal de Hendrik Algraweg buiten gebruik worden gesteld en worden verwijderd. Er rijdt nu al merkbaar minder verkeer over die weg.
Op de foto is op de voorgrond een portaal te zien van de spoorlijn van Leeuwarden naar Heerenveen. En in het weiland daarachter lopen schapen te grazen. De Leeuwarder gemeenteraad heeft plannen om bij mij aan de overkant de weilanden om te vormen tot een bedrijventerrein met verderop woonwijken. Daar ben ik persoonlijk niet zo blij mee: het uitzicht zal er minder fraai door worden. Maar daarnaast, en eigenlijk belangrijker: zo gaat er vruchtbare landbouwgrond verloren. Overigens bestonden die plannen al in de jaren 90, maar zijn ze sinds 2008 op de lange baan geschoven vanwege de economische crisis. Of ze ooit alsnog worden uitgevoerd?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten