zaterdag 27 juli 2013

Onweerswolk boven Leeuwarden

Al een paar weken lang smoren we zowat vanwege een hittegolf. Zoiets hoort nu eenmaal bij een zomer. Als klimaatmaniakken moord en brand gaan schreeuwen dat dit een teken zou zijn van de opwarming van de Aarde, dan weten zij niet meer wat de seizoenen ook al weer zijn en welke temperaturen daar zoal bij horen. Vooral niet wat het zomerseizoen ook al weer precies is. Maar dat verder terzijde. Ik heb vaak genoeg mijn mening over die klimaatkwestie op mijn blog geventileerd. Het laatst nog op 30 december 2012 onder de titel Hoog water? O ja?,   en op 16 december 2012 onder de titel Toen lag er weer sneeuw.


Maar op zaterdag 27 juli 2013 dreef er ineens vanuit het zuidwesten een duistere wolkenlucht over Leeuwarden. Vervolgens begon het te enorm te regenen en te bliksemen en te donderen. Vlak voor de regenbui losbarstte, heb ik de hierboven geplaatste foto gemaakt van die duistere wolkenlucht boven mijn flat. Alleen rechts beneden is nog een licht stukje lucht van voor de donderbui te zien.
Binnen een uur was de bui al weer overgedreven.
's Avonds was het in alle journaals: er was een grote gordel van een uitgestrekte regenbui over heel Nederland getrokken vanuit het zuiden naar het noorden, waar veel regen uit was gevallen, maar die verder weinig schade had veroorzaakt. Daar was de donderbui boven Leeuwarden dus onderdeel van geweest.

1 opmerking:

  1. Mooie foto Herbert!Vast dezelfde bui, maar andere regen!!! dan er bij ons in Groningen langskwam rond twee uur die middag. Geniet van het mooie weer!

    BeantwoordenVerwijderen